Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

16 jaar.. te lang?

Ga naar beneden

16 jaar.. te lang? Empty 16 jaar.. te lang?

Bericht van Admin wo sep 09, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 9 September 2020:

Toen je de titel van deze Update las, wist je waarschijnlijk al meteen waar we het overgaan hebben.
We gaan het hebben over de leeftijd van de animatie-serie en franchise, Winx Club.
Welkom terug bij deze nieuwe Update. Leuk dat je mijn Update leest!
Deze Update is een soort vervolg op die Update van een paar weken terug
die ging over waarom Winx Club (nog) steeds niet in Nederland is .
Daar hadden we het over dat de reden van het lange uitstel is dat Winx Club er 16 jaar is.
16 jaar té lang is. Vandaag wilde ik daar meer op uitbreiden, want het is toch
een best belangrijk onderwerp, vindt ik. Ik wilde het hebben
over de vraag of 16 jaar te lang is voor een serie?
En watvoor effecten dit heeft op de serie Winx? En of Winx écht nu uit de mode is? 🤔
Deze vragen en meer gaan we bespreken in deze Update.
Laten we hierover praten:

16 jaar.. te lang? 16-jaar
Op 28 Januari van dit jaar bereikte Winx Club officieel haar 16-jarige jubileum.
Winx Club is een serie die al een aantal generaties en decennia’s heeft gezien
en zelfs 16 jaar later nog steeds aan het produceren is. Niet veel series
bereiken dat. Niet veel series blijven na zo een lange tijd nog steeds
nieuwe dingen uitbrengen, nieuwe Afleveringen en nieuwe films maken (en zelfs spin-offs).
Het is daarom echt bijzonder. En vooral bijzonder hoe Winx nog steeds
na zolang nog zó populair is gebleven. Maar we moeten toegeven: Winx Club is oud.
Het is een serie uit 2004 - en begon met produceren in 1999 - toen was ik nog een klein meisje! 😯
2004 was écht een hele andere tijd, een tijd die we nu bijna niet meer kunnen voorstellen
(vooral in deze pandemie niet). En hoe ouder iets wordt, hoe meer het gaat verslijten.
Net als mensen eigenlijk: hoe ouder jij wordt, hoe meer jij de effecten zult gaan zien en voelen.
Dit is net als met Winx Club - en veel andere lang-durige series.
En we zien het duidelijk met Winx, de leeftijd heeft overduidelijkt
effect op de serie. Steeds meer netwerken verliezen hun interesse in de serie.
Meer mensen hebben het gezien met Winx. Meer fans klagen dat de serie
nu eindelijk eens moet ophouden met uitmelken, en eens een punt achter moet zetten.
Overal ter wereld brokkelt Winx Club af. Magazines en andere merchandise worden steeds meer gecancelled ter wereld.
Steeds minder mensen willen geld en tijd steken in de 16-jarig oude serie.
Zit Winx Club haar tijd er misschien op?

Geen een serie kan natuurlijk vooraltijd
blijven doorgaan. Ja, ik hou van Winx. Ik zou het voor geen goud zien doodgaan - vooral niet
op de manier zoals het nu gaat. Maar ook Winx is een serie die niet tijdloos is.
Ookal beweert Iginio Straffi dat Winx een klassieker is, ik betwijfel het toch zeer.
Hoe meer Seizoenen er komen, hoe meer ik zie hoe de serie alleen maar aftakelt.
De brandende vraag hier is dus: Is het feit dat een serie zo lang duurt wel écht zo een goed teken? 🤔
Of is het juist een slecht teken? Niet veel fans vinden het leuk dat Winx er 16 jaar later nog steeds is.
Mensen roepen nu al een enige tijd voor Winx om nu eindelijk te sterven.
Ongeacht of sommige de serie nog ontzettend leuk en geweldig vinden.
Echt, vat deze Update niet verkeerd op! Deze Update is niet om te zeggen
dat ik wil dat Winx stopt, Winx is mijn meest favoriete serie allertijden, en één van de beste die ik ooit heb gezien in mijn leven.
Winx zit in mijn hart, en is al 8 jaar een belangrijk deel van mijn leven.
Deze serie is zeer belangrijk voor mij persoonlijk (Iedereen die deze serie haat, krijgt te maken met mijn vuist).
Maar waarom maak ik dan een Update over de serie die 16 jaar te lang op de buis is?
Omdat ik de waarheid nog altijd meer waardeer, dan wat dan ook.
Winx is belangrijk, maar de waarheid is ook belangrijk voor mij namelijk.
En vandaag vondt ik het de tijd om schoon te komen.
Ookal is Winx een fantastische serie, dit neemt nog niet alle feiten weg, natuurlijk.
Het feit dat Winx Club oud is, en dat de franchise al 16 jaar bestaat.
En dit neemt nog niet weg de grootste gebreken van de serie: Haar leeftijd.
Geeft toe: Winx Club’s leeftijd is nu één van de serie’s gebreken geworden.
De leeftijd heeft geen goed effect op de serie.

Maar dit is voor elke lang-durige serie zo,
wanneer een serie zolang nog doorgaat, betekend dat de serie gaat aftakelen.
Niets blijft perfect dat zolang duurt. Het is net als een tekening waar je weken aan aan het werken bent,
hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe meer aanpassingen je gaat maken,
en hoe meer je originele tekening verdwijnt.
Dit is met Winx Club net zo. Rainbow maakt zoveel aanpassingen en vernieuwingen aan Winx
dat het orginele Winx verdwijnt. En vernieuwingen zijn in de eerste plaats geen slecht ding.
Dit is juist essentieel wanneer je een lang-durige serie hebt zoals Winx Club.
De serie moet fris en nieuw blijven. Dit is ook de reden waarom Winx
zolang meegaat. Omdat het altijd blijft vernieuwen.
Maar is vernieuwen eigenlijk altijd wel zo een goed ding als men denkt? 😯
Soms als iets teveel probeert te vernieuwen resulteert dat in het eigenlijk meer
vernietigen. Soms zijn sommige dingen nu eenmaal niet te repareren,
en is het het beste om opnieuw te beginnen. En sommig dingen die gebroken waren, breek
je misschien juist nog meer als je eraan blijft zitten. Het is net als met een gescheurde kussen.
Hoe meer je hem probeert dicht te naaien, hoe meer hij uitelkaar zal vallen
en hoe lelijker hij wordt. Dit is net als met Winx. Rainbow probeert Winx
wanhopig te ’repareren’ en ’vernieuwen’. Maar hoe meer Rainbow de serie probeert
te repareren, hoe meer we het zien uitelkaar vallen. En wanhoop brengt je nergens uiteindelijk.
Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe Seizoen 8 animatie-stijl.

16 jaar.. te lang? Worry
Zoals we allemaal weten is dit overduidelijkt een manier van de makers om de serie
te repareren. De oude animatie-stijl pastte niet meer bij
de demografie, en nieuwe demografie die over jongeren kinderen beschikt
werdt de serie naar vernieuwt. Ja, het helpt misschien de nieuwe demografie.
Maar helpt het de serie? Niet echt confused Het lijkt eerder op een poging tot de serie te vernieuwen,
zodat het nog een aantal jaar meekan. Maar hoe meer Rainbow aanpassingen
maakt aan de serie, hoe meer het het orginele idee verliest.
Deze nieuwe animatie-stijl is écht het hoogtepunt dat de serie bijna niet meer herkenbaar is.
En dat is mijn punt ook hier: Hoe meer je iets gaat aanpassen, hoe minder herkenbaar het wordt.
Soms is het niet altijd goed om alles te proberen te repareren. Uiteindelijk blijft er niets meer van over.
De vraag is hier dan ook: Is het goed om Winx te blijven vernieuwen?
Of is dit een teken dat de serie té oud is en dat het betekend dat de serie aan haar einde is? 😯
Ik denk het wel. Nogmaals: Ik zeg niet dat ik wil dat de serie eindigt.
Maar ik bedoel hiermee te zeggen dat dit wel een teken kan zijn dat de serie
aan het aftakelen en afbrokkelen is. Hoe lang wil je nog doorgaan met iets repareren?
Dat is pure tijdsverspilling. En misschien heeft Winx Club haar tijd gehad.
Het is triest, maar het is helaas de waarheid. Hoe meer Rainbow probeert te repareren
hoe meer je zult zien dat het niet meer de serie wordt die wij ooit leuk vonden.
En is dit het pad dat wel willen dat Winx bewandelt? Nee, toch?
Willen we dat Winx Club zich langzamerhand naar het randje van de klif loopt?
Misschien zitten we al bij het randje van de klif. Maar willen
we dan dat Winx van de klif afdondert? Nee, toch? 😯

Ik weet dat het een moelijke vraag is (Het is oké als het antwoord niet weet hoor).
We willen dat Winx nog lang door blijft gaan,
want we houden nog zoveel van de serie, en het zou onze hart zeer doen
als de serie eindigt. Maar elke serie komt ooit aan zijn einde.
En misschien is dit waar Winx eindigt. Het doet pijn, maar wij (en Rainbow)
moeten dit ons echt nu gaan afvragen en goed realiseren. Willen we dat Winx
doorgaat en neerstort? Of willen we dat Winx nú eindigt en een zachte landing maakt?
We houden een grote liefde voor de serie in onze harten. Dus wat is nu liefde?
Het doorlaten gaan, maar eigenlijk naar zijn ondergang brengen?
Of zeggen dat het moet stoppen, en veilig eindigen?
Mijn keuze zou de laatste zijn. Maar ook ik vindt het moeilijk,
en zelfs ik voel pijn in mijn hart bij mijn keuze (Ik ben ook een mens, verassend hé? 😂).
Maar soms is loslaten de grootste liefde die er bestaat. Als je echt van iets of iemand houdt,
moet je het soms loslaten. Soms is iets nog harder vast blijven houden
niet goed, omdat het dan niet meer zal zijn, wat we altijd liefhadden.
Dit is net als met Winx. Nog harder vasthouden aan Winx, zal betekenen
dat het niet meer de serie wordt die we eerder altijd zo van hielden.
Het is de grootste daad van liefde die er is. We willen dat Winx Club de beste serie allertijden blijft,
en daarvoor is het misschien ook tijd om los te laten. We willen allemaal dat Winx een nieuw Seizoen krijgt?
Maar heeft de serie dat wel nodig, als franchise? Tegenwoordig voel ik alsof er nieuwe Seizoenen
worden gemaakt voor de fans. Niet vanwege een of rechtvaardiging. Maar er is niets voor Winx
dat het rechtvaardigt dan alleen om de fans te pleasen. Er zijn geen knopen meer om
te verbinden (Elk Seizoen wordt toch alles gereset). Er is geen plotpunt dat moet worden opgelost,
er is geen overkoepelend verhaal meer, en de serie krijgt steeds meer en meer plotgaten - de berg wordt
steeds groter en hoger confused

Dus is een Seizoen 9 wel écht nodig? Ja, de nieuwe animatie-stijl zal de serie nog wel
een aantal jaar verder doorduwen. Maar verhaal-wijze is er gewoon geen nut meer
voor Winx om nieuwe Seizoenen te krijgen. Ja, de avonturen zijn nog altijd leuk en spannend.
Maar daarvoor alleen kan een serie natuurlijk niet doorgaan. Een serie is een verhaal,
en dat is ook hoe we het moeten zien. Wanneer het verhaal ten einde is, is er geen reden meer om het verder te duwen.
Want dat heet: Uitmelken. En een dode koe kun je niet uitmelken, want daar komt niets meer (nuttigs) uit.
Iginio Straffi noemt Winx Club tijdloos, een klassieker. Maar is dat wel écht zo?
Een klassieker is iets wat nooit uit de mode gaat. Winx is overduidelijkt uit de mode gegaan
(Weet Iginio wel wat het eigenlijk betekend? 🤔). Alle aanpassingen en veranderingen in de serie is overduidelijkt
een teken dat Winx uit de mode ging. Als Winx een klassieker was hadden deze veranderingen niet hoeven te worden toegepast in de eerste plaats. Een klassieker blijft hetzelfde, ongeacht hoeveel tijd er verstreken is.
Als Winx een klassieker was, kende het geen tijd (vandaar het woord: tijdloos 😝). En overduidelijkt kent Winx wel tijd,
want het moest zich juist aanpassen aan de tijd. Winx is overduidelijkt uit de mode,
en dat is nog een reden waarom het aan haar einde is. De reden dat het wanhopig
bij de tijd probeert te blijven, is een teken dat het uit de mode is.
Soms is bij de tijd proberen te blijven alleen nog maar meer stressvoller en geeft meer frustratie.
Je kan niet iets wat uit de mode is, in de mode maken. Mode is iets wat in een bepaalde periode aantrekkelijk was.
Maar mensen zijn tegenwoordig misschien niet zo geinteresseert meer in Winx,
omdat de tv-industrie veranderd is, en nu andere dingen in de mode zijn gekomen,
en Winx daar niet bij hoort. En het gaat netwerken niet veel aan of de serie nog goed is,
als de serie uit de mode is, is het einde verhaal. Bezoek en vis blijft maar drie dagen fris.
En dat is ook hoe netwerken denken. Wanneer een serie haar welkom heeft overschreden,
is het einde pret.

Dit was de Update over 16 jaar.. te lang?
Deze Update was niet gemaakt om Winx Club naar beneden te halen
en te zeggen dat ik vindt dat Winx uit de lucht moet en defenitief moet eindigen.
Als fan zou ik Winx nog lang willen zien nieuwe Seizoenen krijgen.
Maar als mens met gezond verstand zou ik willen dat Winx goed eindigt.
Al betekend dat Winx geen Seizoen 9 meer krijgt. Ik wens alleen maar
het beste voor mijn favoriete serie. Ik betwijfel dat Winx Club voorlopig zal eindigen.
Maar ik zou graag willen dat Rainbow weet wat ze doen. En dat jaren niemand
mooier heeft gemaakt. En dat het soms tijd is om er eindelijk een punt achter te zetten.
Maar als het niet eens bent met deze Update en wat ik zeg in deze Update
dat is volkomen oké. Wat vondt jij van deze Update?
Vindt jij 16 jaar te lang voor een serie om te blijven produceren?
En vindt jij dat Winx Club aan haar einde is? En zie jij de effecten ervan
op de serie? Laat je mening weten in de reacties hieronder.
Ciao!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum