Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De fanwereld over het ’wit wassen’ van Layla en Flora (waarom het wit wassen NIET racistisch is)

Ga naar beneden

De fanwereld over het ’wit wassen’ van Layla en Flora (waarom het wit wassen NIET racistisch is) Empty De fanwereld over het ’wit wassen’ van Layla en Flora (waarom het wit wassen NIET racistisch is)

Bericht van Admin wo feb 20, 2019 7:00 pm

Klets hierover de Update van 20 Februari 2019:

Hallo Winx-fans! Very Happy Goed om jullie weer te zien, en welkom terug iedereen!
Vandaag is het weer tijd voor nieuwe Update, om precies te zijn: over de Winx Club fanwereld.
De laatste keer was 25 Januari, en toen hadden we het over hoe de fanwereld
het verpest voor anderen. Dat was dat, en vandaag gaan we het hebben
over een onderwerp waar ik nog niet zovaak over heb gehad: Het ’wit wassen’ van Flora en Layla,
en hoe de fanwereld daarmee omgaat - zoals altijd weer niet goed, dus! Mad
In World of Winx hebben Layla en Flora wat van hun getintere huidskleuren verloren,
nu Seizoen 8 om de hoek is, hebben we gezien dat daar de twee meiden
ook wit gewassen zijn, althans dat is wat de fanwereld denkt.
Zijn Flora en Layla wel echt wit gewassen? Of zeuren die fans maar weer wat af? Surprised
Daar gaan we het vandaag over hebben, laten we beginnen:

De fanwereld over het ’wit wassen’ van Layla en Flora (waarom het wit wassen NIET racistisch is) Layla-en-flora
Voordat we beginnen een korte disclaimer:
Deze Updates zijn veel van mijn controversiele artikelen
die ik schrijf. Het is niet om fans belachelijk te maken en omdat ik ze haat en wil pesten.
Het is om het woord te verspreiden en te laten zien hoe belachelijk
de hypocritici en dubbbele standaarden zijn in de fanwereld.
Ik vindt het belangrijk dat hierover gepraat wordt,
sinds niemand over deze dingen discussieert.Het is om het woord te verspreiden en juist te laten
zien dat jij niet verdient om zo belachelijk behandeld te
worden in deze fanwereld! Want zoals ik al in eerdere Updates zei worden
meningen heel gauw afgekat in deze fanwereld. Dat hoort niet, niemand hoort
zo gepest te worden op hun mening. Veel fans en grote Winx Club bloggers
zijn de fanwereld verlaten, en hun websites voorgoed gesloten,
omdat ze zich niet meer welkom voelde in deze fanwereld
en werdt buitengesloten door fans. Ze zeiden dat ze alsmaar afgekat
werdt omdat ze andere meningen hadden dan fans! Ze zijn gewoon weggepest,
en dat kan echt niet door de beugel! Mad Mad

Als eerste, wat is wit wassen? (De engelse term daarvoor is Whitewashing).
Wit wassen volgens film of series, betekend dat personages
lichter worden gemaakt of zelfs helemaal blank, dan dat ze in de werkelijkheid zijn,
voor acteurs betekend dat er blanke acteurs worden gekozen voor rollen
van mensen met kleur. Zoals ik al zei, in World of Winx zien we dat Layla en Flora
hun huidskleuren zijn veranderd, Layla is wat lichter geworden,
en Flora zelfs helemaal blank. Ik heb in de Update van 14 December 2018 over mijn populaire World of Winx meningen gezegt, dat ik het eens ben met de fanwereld dat ik het jammer vindt dat ze wat lichter zijn,
Flora’s blanke huidskleur vindt ik niet erg mooi. Maar ik vindt het NIET racistisch of dat
ze wit gewassen zijn Surprised We zijn ze altijd zo gewend
met dezelfde huidskleuren, en nu ineens dit. Maar verder maak ik me
er niet zoveel druk om en heb ik ermee leren leven Surprised Het is jammer, maar
er is verder niks aan te doen! De fanwereld daaren tegen.. is een totaal ander verhaal.
De fanwereld werdt TOTAAL overstuur toen ze zagen dat Flora en Layla een tintje lichter hadden gekregen in World of Winx, en natuurlijk in Winx Club Seizoen 8 opnieuw, en deze keer veel extremer Mad
Ze geven Rainbow nu de schuld dat ze zelfs racistisch zijn! Wat is dit? De Zwarte pietten discussie, ofzo? Mad
Weet de fanwereld eigenlijk wel precies wat wit wassen is? En wat racisme echt is? Surprised
De fans zeuren wel constant over Layla en Flora, maar hoe zit het dan met de andere meiden?
Ook hun huidskleuren zijn veranderd in Seizoen 8. Is dat dan minder erg, ofzo? Neutral
Ik vindt het zelfs nog racistischer om uperhaupt te denken DAT dit racistisch is,
en vooral om te denken dat dit erger is bij Flora en Layla. Waarom is de huidskleur veranderen
bij donkere mensen ’erger’, dan bij blanke mensen? Surprised Deze fanwereld is daarom echt dus zwaar hypocriet.
Over Flora en Layla hoor je ze in een stuk door rattelen, maar over de andere Winx niet?
Het is gewoon niet racistisch. De website www.amnesty.nl somt heel goed op wat
racisme echt inhoudt: ’Racisme is een groep die om raciale redenen de minderheid behandelt of vernederende uitspraken doet’.
www.wikikids.nl noemt racisme: ’Racisme is het anders behandelen van mensen alleen maar omdat andere mensen vinden dat ze anders zijn. Om mensen anders (slechter) te behandelen, vanwege hun huidskleur’.
Allebei de twee quotes noemen dat racisme erom gaat dat donkere mensen
anders worden behandeld, en behandeld worden met minderheid
dan mensen die blank zijn.

En worden Layla en Flora met minderheid behandeld? Surprised
Nee. Flora en Layla worden nog steeds met het grootste respect en zorg behandeld als voorheen.
In World of Winx en Seizoen 8. In World of Winx kregen ze net zoveel aandacht
als de andere Winx, als Rainbow racistisch was, hadden ze dat niet gedaan.
Ze kregen net zoveel spotlight, ontwikkeling, en een rol in de serie,
ze werden niet in de schaduw geduwd, hun nieuwe outfits en Transformaties waren net zo mooi
als de andere Winx, hun rol was nét zo belangrijk.
Maar hoe weten we dat in Seizoen 8? Surprised We hebben het kunnen zien
in nieuwe Trailers en videos, waar we duidelijk hebben geobserveerd
dat Layla en Flora nog steeds werden behandeld met dezelfde respect.
Sterker nog: Als Rainbow racistisch is, zouden ze Layla en Flora NOOIT
hebben toegevoegd als Winx Club-leden in de eerste plaats,
en ze zelfs getinterre huidskleuren hebben gegeven. En ze maakten Layla zelfs tot een prinses.
En Layla en Flora tot de meest krachtige feeën in het universum. Ze gaven Layla ook veel spotlight en ontwikkeling
in Seizoen 2, 3 (toen Valtor haar planeet aanviel) en Seizoen 5. Ook in Seizoen 4, toen ze haar relatie met Nabu begon, en toen hij stierf. Ze is zelfs de eerste fee die Enchantix heeft verdiend,
en een van de eersten die Bloomix heeft verdiend en als Bloom miste, verving ze meestal haar als leider
en schreeuwde ’Magic Winx’ voordat ze transformeerde met de rest van de groep. Haar huidskleur veranderen was geen racistische actie, het is gewoon een andere bruine tint, je ziet tenminste dat ze nog donkerder is dan de andere meisjes
Surprised Ze had Layla ook net zo licht kunnen maken als de andere Winx, ja, dan zou het wel racistisch zijn (en artworks
zijn maar artworks). Maar er zijn nog meer karakters in Winx Club die donkere huidskleur hebben,
zoals Roy, Nabu, Layla’s ouders, etc. En worden die allemaal minder behandeld? Nee. Roy werkt voor Layla’s vader,
Nabu komt uit een rijke familie, en Layla’s ouders zijn de koning en koningin van Andros.
Ze worden VERRE van respectloos behandeld Mad In World of Winx Seizoen 2 worden we ingetroduceerd
aan Tijger Lelie, en haar huidskleur is heel erg donker! Surprised De fanwereld maakt
er een groter ding van dan wat het is.

Dit betekend dus ook dat het geen wit wassen is - want dat is ook een vorm van racisme.
Als het echt wit wassen was, hadden ze alle karakters puur blank gemaakt,
ook Layla. Maar Layla heeft nog steeds een donkerdere huidskleur
als andere Winx, het is alleen een andere tint, zoals ik al zei.
Je kunt alle karakters nog steeds herkennen zoals altijd, toch? Surprised
Fans hebben namelijk niet eens een goede en correcte
reden waarom ze het wit wassen vinden - of racistisch.
Bij Flora zeggen ze dat het wit wassen is omdat ze Spaans of Latino moet lijken,
en over Layla zeggen ze dat ze Afrikaans moet lijken, en dat is waar het probleem al begint:
Geen één van de Winx ’moet’ lijken op een ras op Aarde, dit is een heel raar fabeltje,
en ik vraag me af waarom het nog steeds niet dood is Mad Geen één van de Winx waren
OOIT gebaseerd op een cultuur op Aarde. Waarom?
Omdat de Winx niet van de Aarde komen, ze komen van een sterrenstelsel,
de Magische Dimensie, verbuiten de Aarde. Het is dus geen wit wassen,
want ze waren nooit Spaanse of Afrikaanse afkomst. Ze komen van Andros en
Lynphea. Ik hoor de fans nu al reageren op deze Update:
Maar op de artwork van Seizoen 8 is wel helemaal wit, waarom is dat geen wit wassen?
Als eerste: Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd,
het is vaker gebeurd, op artwork zoals van World of Winx,
Seizoen 6 Mythix, en Seizoen 7 artwork. Het is niet racistisch of wit wassen,
want alle Winx waren daar exact dezelfde (blanke) huidskleur. Het is niet
dat ze specifiek Flora en Layla blanke huidskleur gaven.
Er zijn genoeg artworks van Flora en Layla waar ze wel hun getintere
huidskleuren hebben, zoals op de cover van Winx Club Magazines.
Gosh, op sommige artworks van Stella Enchantix en Stella Dreamix,
is haar huidskleur juist donkerder dan correct is, en daar wordt dan niet over geklaagd? Rolling Eyes
Dat zouden we dan net zo goed ’zwart wassen’ kunnen noemen.
Ze zeuren wel over de huidskleuren, maar niemand zeurt dan over Tecna’s verandering van kleurhaar?
(roze naar paars) Rolling Eyes

Dit was de Update over de fanwereld over het ’wit wassen’ van Flora en Layla en waarom
het NIET racistisch is. Het is jammer dat Flora en Layla niet meer hun originele huidskleuren hebben,
maar ik vindt dat daar teveel gedoe over wordt gemaakt, dan nodig is.
Omdat dit is gebeurd, betekend nog niet meteen dat Rainbow racistisch is of Flora en Layla
wilde wit wassen. De fanwereld moet niet gelijk zo van het slechte meteen uitgaan
en meteen overstuur raken als een verandering gebeurd.
Vindt jij het racistisch en vindt jij dat Flora en Layla wit gewassen zijn?
Of vindt jij ook dat de fanwereld overdrijft, en dat het helemaal niet racistisch is?
En waarom? Laat je mening achter in de reacties ‐ of het Forum-Topic.
Stay Magical!! Tot de volgende Update!
Very Happy
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum