Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Misverstanden over angst

Ga naar beneden

Misverstanden over angst Empty Misverstanden over angst

Bericht van Admin wo nov 27, 2019 6:59 pm

Klets hierover de Update van 27 November 2019:

Hallo allemaal. Welkom in deze nieuwe Update, hopelijk hebben jullie
een goede dag. Deze Update van vandaag is even geen grappen en grollen.
De Update van vandaag is een best serieus onderwerp 😯 Het gaat namelijk over angst,
en dat is iets wat ik vaak in mijn leven meemaak. De mensen die al langer mijn blog
volgen weten dat ik een angststoornis heb. En de laatste tijd even wat heftiger dan normaal.
Ik heb nu last van faalangst en angst heb over hoe mensen over me denken.
En dat ik me enorm en echt enorm schaam als ik een (zelfs een kleine) fout maak.
Omgaan met deze angstgevoelens is heel erg moeilijk en beheerst mijn leven enorm 🙁
Omdat ik dit ook heb, dacht ik dat dit het goede moment was om hier over te praten.
Deze Update gaat over Misverstanden over angst. Of je nu een angststoornis hebt, of gewoon momenteel
veel angst ervaart in je leven, deze Update is voor allebei 😌 En ook voor mensen
die gewoon geinteresseerd zijn, en willen weten wat wel en niet waar is over angst.
En misschien zijn er een paar van deze fabels waarvan je dacht dat ze waar zijn,
maar ik hoop je van gedachten te kunnen veranderen. Dit is de Update over zes Misverstanden over angst:

Misverstanden over angst Angststoornis
1) Er is niks aan de hand, je overdrijft:
Het blijkt dus zo te zijn dat sommige mensen denken
dat een angststoornis hebben, een keuze is die mensen maken 😯
Ik zal je een ding vertellen: Was dat maar waar. Was er maar een uit-knop op de angst.
Was er maar een omweg om de vervelende gedachten te stoppen confused
Bestond angst maar niet. Mensen men angst overdreven in geen ene vorm wat dan ook.
De reden waarom men denkt dat mensen met angst problemen overdrijven,
is omdat er niks is om serieus bang voor te worden. Zoals mensen met een faalangst,
bang zijn om flink op hun kop te krijgen (zelfs voor een lullig foutje of iets dat ze vergeten waren).
Voor ’gewone mensen’ is dit niet iets om bang voor te zijn
en denken gewoon: ’Wat kan jouw het schelen?’ 😯 Maar dat is juist hét probleem met mensen
met een angststoornis. Ze horen er niet bang voor te zijn.
Dat is dé stoornis, dat is dé issue. Ja, het is overdreven. Maar een persoon met heftige angst ervaart
alles overdrever. De ’gewone mensen’ zien dat niet als het probleem, want
ze zijn gezond, ze hebben geen angststoornis. Gosh, ze mogen blij zijn
dat ze kunnen lachen om een klein foutje confused

Misverstanden over angst Sociale-angst
2) Iemand met sociale angst is introvert/verlegen:
Veel mensen vergelijken sociale angst met introvertheid of verlegenheid 😯
Toch is dit echter niet met elkaar te vergelijken. Het zijn namelijk alle twee hele verschillende dingen.
Introvertheid is een keuze. Introverte mensen halen vaak energie uit alleen zijn en vinden het daarom prettig om zich naar binnen toe te richten. Het gaat hier dus om een bewuste keuze in het deelnemen aan sociale gelegenheden of niet, afhankelijk van de behoefte daaraan. Verlegenheid is een karaktereigenschap die heel veel mensen hebben en die voor remmingen zorgt in het contact met anderen. Maar ze kunnen alle twee nog wel goed functioneren in het dagelijkse leven.
Pas wanneer iemand niet meer goed kan functioneren, kun je het sociale angst noemen 😯
Het gaat hier niet om angst en spanningen die zoveel mensen ervaren wanneer zij moeten spreken voor een groep of niemand kennen op een feestje, maar over allesoverheersende angsten die iemands leven compleet over kunnen nemen.
Mensen die last hebben van deze angststoornis vinden het leuk om af te spreken met vriendinnen (sommige
mensen denken juist dat ze niet sociaal willen zijn), maar de weg die vooraf gaat aan het met
afspreken, vinden ze vreselijk 🙁 Iemand met sociale angst kan zo opzien tegen een afspraak met vrienden,
zelfs met hun hartsvriendin. Saar van proud2bme.nl zegt: ’Als een vriendin me belt, breekt de paniek al uit. Stress op volle toeren. Echt heel vervelend, want het zorgt ervoor dat ik bijna nooit afspreek. Ik kan alleen vriendinnen zijn met mensen die het oké vinden om eens per 3 of 4 maanden af te spreken. Vaker lukt me niet’.

Misverstanden over angst Gang
3) Een angststoornis gaat vanzelf weer over:
Wacht maar af.. Het wordt wel weer beter. Angst slijt wel weer vanzelf.
Dit is niet alleen een misleinde gedachte, maar ook nog gevaarlijk 😯
Drugabuse.com zegt: ’Volgens de meeste experts stellen mensen met angststoornissen het zoeken naar behandeling ongeveer 10 jaar uit’. Hiermee wil ik niet zeggen dat een angststoornis nooit kan worden verholpen
of je er nooit mee kan leren omgaan, want dat kan zeker. Maar het compleet verdwijnen
van een angststoornis zal nooit gebeuren, verminderen wel. Het zou geen stoornis zijn,
als het vanzelf weggaat confused Dat is net als zeggen tegen een persoon met epilepsie,
dat de epileptische aanvallen wel zullen verminderen over de tijd. Simpel: Gaat niet gebeuren.
Dat is net als zeggen tegen een persoon die depressief is,
dat de depressie wel zal zakken, want dat gaat ook niet gebeuren.
Het zijn onzichtbare wonden waar je nog altijd mee zult moeten leven.
Er is tegenwoordig ontzettend goede therapie om angst te verhelpen.
Je bent niet alleen, er is hulp! Praat met mensen over je angstgevoelens.

Misverstanden over angst Gedachten
4) Stop met nadenken over de enge gedachten:
Mensen vertellen dat ze sterker moeten zijn dan de enge stemmen in hun hoofd,
helpt eigenlijk dus niks. Als de persoon dat kon,
had hij dat allang gedaan hoor. Sommige mensen denken dat dit goed is
om een persoon met angst te versterken. Maar dit versterkt eigenlijk
alleen maar het gevoel van falen en eenzaamheid - ze denken dan
dat ze niet normaal zijn. Begrip is daarbij juist nodig! 😯
In de hoofden van mensen met angst problemen lijkt alles zo echt en reeël,
ze kunnen het niet zo makkelijk wegwuiven, als een zuchtje wind.
En de enge gedachten wegduwen met force resulteert er juist in dat ze krachtiger terugkomen 😯
Het geeft hen juist nog iets om zich zorgen over te maken. ’Relax en rustig aan’
wordt ook weleens gezegt tegen mensen met heftige angstaanvallen,
maar dat is net als iemand vertellen die verkouden is om te stoppen met niezen,
en dat is net als zeggen tegen iemand met Tourette Syndroom dat hij stil moet zitten.

Misverstanden over angst Stress
5) Iedereen heeft weleens stress:
’Stop met stressen, joh!’ is wat je misschien vaak hoort als je veel angst ervaart in je leven.
Als eerste wat mensen moeten overwegen is: Stress en angst zijn twee hele verschillende dingen.
Stress is een reactie op een bedreiging in een situatie.
Angst blijft echter aanwezig na de duur van de stressvolle situatie, of was er van tevoren al.
Dit is net als in het begin van de lijst: Ze denken dat je een beetje staat te overdrijven.
En je dit alleen maar doen voor de attentie. En dan heb je de mensen die zeggen ’Sommige mensen
hebben een zwaarder leven dan jij’
. Dit is niet alleen maar jouw gevoelens wegwuiven,
maar ook zelfs schuldgevoelens bij je erin schuiven confused Heel veel mensen
met angst hebben al een gevoel van schaamte en faalangsten, deze woorden
versterken dat alleen nog maar! 😯

Misverstanden over angst Schaduw
6) Angst is geen échte ziekte:
In andere woorden: Als je het niet ziet, is het er ook niet.
Men denkt bij mensen met angst dat ze zullen flauwvallen, epileptische aanvallen,
hartaanvallen, etc. Sommige mensen denken dat angst geen echte ziekte is,
omdat je het vaak niet kan zien en omdat veel mensen er niet zo open over zijn 😯
Hoewel het waar is dat een klein deel van de menselijke angst natuurlijk is, zijn
extreme vormen van angst een heel ander dier. Wanneer angst de vorm aanneemt
van een stoornis, veroorzaakt dit problemen in je dagelijks leven.
En hoewel we geen angst op röntgenfoto’s kunnen zien of het in bloedmonsters kunnen detecteren,
kan deze zeer reële aandoening worden gediagnosticeerd 😯

Dit was de Update over zes Misverstanden over angst.
Hopelijk vonden jullie dit een interessante en informatieve artikel.
En ik hoop dat ik sommige fabels heb debunked met deze update.
Angststoornissen zijn veel serieuzer, dan men denkt. En ze moeten worden
erkent. Omdat mensen er niet over praten betekend niet dat het niet bestaat
of dat mensen het niet ervaren. Veel mensen schamen zich voor hun angstgevoelens,
en zijn bang - vanwege deze misverstanden - om niet serieus te worden genomen 😯
Wat vondt jij van deze Update? Zijn er nog
andere misverstanden over angst die niet in deze lijst stonden? En ervaar jij
zelf ook veel angst in je leven? Of ken jij mensen in je omgeving die een angststoornis hebben?
Laat je mening en je verhaal (als je wilt) in de reacties hieronder weten.
En laat me ook weten over welk onderwerp ik de volgende keer
een ’6 misverstanden over...’ moet maken. Tot kijk, iedereen! 😌
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum