Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

de Winx-fanwereld denkt in zwart-wit

Ga naar beneden

de Winx-fanwereld denkt in zwart-wit Empty de Winx-fanwereld denkt in zwart-wit

Bericht van Admin vr dec 27, 2019 3:01 pm

Klets hierover de Update van 27 December 2019:

Hallo jongens & meisjes! 😄 Vandaag is het weer tijd voor nieuwe fanwereld update,
het was alweer een tijdje geleden (meer dan een maand zelfs).
Het werdt dus weer eens hoogtijd. Ik heb jullie alweer te lang laten wachten, haha 😝
Vandaag gaan we het hebben over de fanwereld en zwart-wit denken.
Of je het nu hebt gemerkt of niet, de fanwereld denkt heel een-dimensionaal, dit houdt in:
er is maar 1 oplossing, 1 optie, 1 mogelijkheid voor alles. Terug in de Update van 2 December ’de oude Seizoenen waren perfect-mythe’
shad ik beloofd hier een volledige Update over te maken. En hier is hij dan.
Deze Update zou eigenlijk oorspronkelijk gaan over de fanwereld’s reactie op ’Nabu is een Mary-Sue’‚
maar ik heb deze langer geleden beloofd. Dat onderwerp komt ook in de toekomst - in 2020.
Er is iets belangrijks wat ik jullie moet vertellen aan het einde van deze Update.
Dit is namelijk de laatste Update van het jaar 2019 (en het decennium), ik vertel jullie later waarom.
Laten we beginnen met de Update waarom de fanwereld zwart-wit denkt,
en waarom ze dat niet zouden moeten doen. Laten we dit een spetterend afscheid van 2019
maken met een extra-lange Update!

de Winx-fanwereld denkt in zwart-wit Zwartwit
Disclaimer:
Ik gebruik het woord ‘fanwereld’ en niet de officiele term ‘fandom’ zodat
het voor iedereen te begrijpen is (niet om te zeggen dat jullie dom zijn).
Deze Updates zijn controversieel. Ze zijn niet bedoeld om fans of mensen belachelijk te maken
of in een slecht daglicht te zetten. Het is om het woord te verspreiden over hoe
toxisch, slecht, en ziekelijk deze fanwereld is. Ik heb veel fanwerelden
gezien, maar die van Winx Club is toch echt de rotste.
Ik vindt het belangrijk dat hierover gepraat wordt.
Mensen worden hier belachelijk behandeld, meer als objecten!
Een alternatieve mening hebben wordt niet getolereerd in de fanwereld.
Sommige mensen zijn zelfs letterlijk compleet weggepest, omdat ze een alternatief perspectief
hadden op iets! Je wordt allerlei namen genoemd, als je het niet eens bent met ze of
als je met feiten en informatie over de serie aankomt. En willen dat Rainbow constant
luistert naar wat ze willen – ongeacht of het wel echt zo een goed idee is.
Dubbele standaarden en hypocritici zijn ook heel groot in deze fanwereld.
Ze willen ook niet loslaten aan de oudere Seizoenen van Winx. En vinden aan
de nieuwe Seizoenen niets leuk, ze hebben constant wat te klagen, ze kunnen totaal niet
naar de positieve aspecten kijken, en zien alleen het negatieve. En dat is belachelijk!


In de Update van 2 December had ik het over de ’oude Seizoenen waren perfect-mythe’ in de fanwereld.
Dit was eigenlijk één voorbeeld van de fanwereld die zwart-wit denkt:
er is volgens hen geen andere mogelijkheid dan dat de oude Seizoenen van Winx Club
perfect zijn, vlekkeloos, geen gebreken, ga maar zo door. Die Seizoenen waren door en door perfect confused
Als je hun de plotgaten en andere gebreken voorsteld negeren ze gewoon of krijg
je te horen dat je geen fan bent. Dit is ook waarom onpopulaire meningen zo schaars zijn
in de fanwereld - vanwege zulke uitspraken of in angst om de grond in getrapt te worden.
De fanwereld denkt heel een-dimensionaal confused Dit is geen mening of argument.
Dit is een feit. En je kunt het opmerken in veel dingen van de fanwereld, maar voordat
we het daar over gaan hebben, gaan we eerst kijken wat zwart-wit en een-dimensionaal denken precies betekend.
Eigenlijk heeft zwart-wit denken verschillende betekenissen.
- Zwart-witdenken kan betekenen dat je denkt dat jouw manier, de enige manier is.
- Zwart-witdenken is dat wanneer het vandaag een slechte dag is, dat je denkt
dat het de rest van de week ook slecht zal zijn.
- Zwart-witdenken is in ’goed’ of ’fout’ denken. Er is geen middenweg.
- Zwart-witdenken kan betekenen dat je denkt dat er maar een oplossing is voor een probleem.
- Zwart-wit denken is simpelweg gewoon in twee uitersten denken.
Wanneer je kijkt naar deze 5 voorbeelden, zie ik er namelijk ontzettend veel fanwereld gedrag in.
Ikzelf persoonlijk denk juist heel erg in een opengeest 😯 Ik vindt het juist leuk om dingen van andere perspectieven
te bekijken, en de andere zijde van de munt te bekijken.
Het is daarom soms vervelend voor mensen die meer details zien om te kunnen praten
met zulke een-dimensionale mensen. Het eerste voorbeeld ging over dat mensen
die zwart-wit denken, denken dat hun manier, de enige manier is 😯
Nou, hier heb ik het al ontelbaar keer over gehad op het blog. Dit zien we vaak
in hoe de meerderheid van de fans hun mening verwoorden.
Ze verwoorden het vaak in alsof hun mening de waarheid is, ze gebruiken
dan woorden zoals ’Het zou moeten zijn..’ of ’Ik wil dat..’.

Geen één mening betekend dat het zo zou moeten zijn of dat wat je wilt
ook echt zou moeten gebeuren (de geschiedenis bewijst dat wel). Een mening is niet de waarheid, een mening
is een expressie van iemands gevoelens 🙄 Het is eigenlijk absurd, dit is net als
zeggen dat je vindt dat de jurk van je vriendin lelijk is, en ze het daarom maar nooit meer mag dragen 🙄
Het tweede voorbeeld doet me erg denken aan hoe fanwereld
de nieuwe Seizoenen observeert. Net als sommige mensen denken
dat een slecht dag betekend een hele slechte week, denkt
de fanwereld dat omdat Seizoen 5 slecht was dat alle andere Seizoenen erna
ook slecht zullen zijn. Je ziet ze vaak zeggen ’Ik kijk totaal niet uit op het volgende Seizoen,
na dat afval van een Seizoen 5’
. Dit is ook een-dimensionaal denken.
Omdat een Seizoen slecht was, geven ze meteen de hoop op voor de rest van de hele toekomst van de serie 🙄
Dit is net als denken dat wanneer het vandaag regende, dat het de rest van de week ook gaat regenen.
Het is oké om af en toe kritisch te zijn. Maar het probleem met de fanwereld is
dat te oordelend zijn. Het derde voorbeeld doet me denken aan de oude én nieuwe Seizoenen.
De fanwereld denkt de nieuwe Seizoenen als ’goed’ en de oude Seizoenen als ’fout’.
En er is geen middenweg. Het is eigenlijk een hele vreemde mentaliteit 😯
Als ze zo goed zijn in de nieuwe Seizoenen zo kritisch te benaderen,
waarom de oude Seizoenen dan niet? 😯 De er-is-geen-middenweg zie ik ook vaak terug
in andere dingen, zoals karakters. Ik neem Nabu als voorbeeld (deze Update
ging bijna over hem 😋). In de Update in Juni waar ik het had over
waarom Nabu een Mary-Sue is, is iets wat de fanwereld nooit zal erkennen.
Waarom? Omdat er voor hun geen middenweg is. Een karakters is compleet goed
of compleet fout voor hun.

Omdat een Mary-Sue betekend dat een karakter slecht is,
zal de fanwereld dit nooit erkennen in Nabu. Alle andere karakters
kunnen slecht zijn, maar Nabu niet confused Nog een ander voorbeeld voor dit is, is Nex:
de fanwereld heeft ook geen middenweg voor hem. Hij is een 100% slechte karakter.
Hij kan geen goede kwaliteiten hebben. Er kunnen geen karakters bestaan
met gebreken en tegelijkertijd nog steeds een goed karakter blijven.
Het vierde voorbeeld is klopt ook als een bus voor de fanwereld,
met andere oplossingen komen aan de fanwereld is praktisch onmogelijk.
Sommige van hun hebben niet eens 1 oplossing, de ’geef de nieuwe Seizoenen een kans’-oplossing
zit niet in hun woordenboek. En het vijfde voorbeeld is een samenvatting van alle voorbeelden.
De fanwereld denkt in twee uitersten. Maar wat is er precies fout aan denken in zwart-wit? 😯
Wat als dat gewoon is zoals ze zijn? Je hebt gelijk. Ik kan ze niet dwingen
anders te denken. Ik heb dat wel vaak in het verleden geprobeert
met sommige fans. Ik heb veel fans op andere ideeën geprobeert te brengen.
Maar vaak kreeg ik dan heel veel backlash terug, zoals verwacht.
Dit is vooral wanneer het onderwerp van ’Nabu is een Mary-Sue’ opbracht (een ander perspectief op Nabu’s karakter) 🙄
Ze kwamen dan vaak met tegenargumenten. Niet dat dat fout is. Ik hoor
graag andersmans meningen. Maar het probleem is dat
ze niet hard genoeg hun best deden om te bewijzen dat Nabu geen Mary-Sue is 🙄
Maar terug op mijn vragen: Wat is er mis met een-dimensionaaldenken?
www.proud2bme.nl legt heel goed uit wat er precies fout is aan denken in het zwart-wit:
’Zwart-wit denken is een denkfout, een manier van denken die niet kloppend is met de realiteit. Want is het zo dat als je een rotdag hebt, de dag daarna ook meteen niet goed zal verlopen? Wordt de hele week dan meteen negatief of kun je nog wel lichtpuntjes zien? Bij denkfouten zoals bij zwart-wit denken, wordt vaak ook onbewust gebruik gemaakt van ’absoluut maken’. Een aantal voorbeelden lees je hier:

’Vandaag was weer een slechte dag. Het kan ook nooit een keertje goed gaan!’

’Waarom maak ik altijd van die domme fouten?’

’Ik voel mij de hele dag slecht’

Door dit soort dingen te denken, laat je geen ruimte voor positiviteit.
Je gaat er met de woorden ’altijd’, ’nooit’ en ’de hele dag’ vanuit dat het per definitie slecht is
en dat dit ook niet zomaar weer goed zal komen. Je sluit alle witte stukjes uit en laat geen ruimte voor het grijze gebied’
.
Deze tekst beschrijft de Winx fanwereld écht tot in de puntjes 😯
Zwart-witdenken betekend ook dat je alles groter maakt dan het is, de voorbeelden
in dit stukje tekst zegt ’Ik voel mij de hele dag slecht’.
Maar je kan je niet de hele dag slecht voelen. Er zijn altijd lichtpuntjes 😯
Dit is precies net zoals met de fanwereld. In de nieuwe Seizoenen zien ze geen.. lichtpuntjes.
’de nieuwe Seizoenen waren de hele tijd slecht’. Maar iets kan niet de hele tijd slecht zijn.
En hier heb je wat er precies mis is met zwart-witdenken: Het is onrealistisch en niet reeël confused
De fanwereld denkt niet realistisch wanneer ze het hebben over dat Nex de hele tijd
een slecht persoon is. De fanwereld denkt niet realistisch wanneer ze het hebben
over dat oude Seizoenen de hele tijd perfect waren. Iets kan ook niet de hele tijd perfect zijn.
Maar is dit eigenlijk ook niet zwart-wit denken wanneer ik zeg
dat de oude Seizoenen niet de hele tijd perfect kunnen zijn,
en wanneer ik zeg dat de nieuwe Seizoenen ook niet de hele tijd slecht kunnen zijn? 😯
Goede vraag. Maar nee, en waarom? Want ik denk niet in de ’door en door’-manier.
Wanneer je zwart-wit denkt, denk je in een ’ik denk dat die serie door en door slecht is’ (voorbeeld).
Ik erken dat de nieuwe Seizoenen slecht kunnen zijn, maar ik zie ook de andere zijde van de munt - ze kunnen het niet de hele tijd zijn.
In andere woorden: Ik zie niet alleen een mogelijkheid 😯

de Winx-fanwereld denkt in zwart-wit Kleurrijk
ENG: ’You always think in black & white’.
Ik zie de mogelijkheid dat de nieuwe Seizoenen gebreken hebben, maar ik zie ook de mogelijkheid
dat er ook goede dingen zijn - opnieuw: Ze kunnen niet de hele tijd slecht zijn.
Ik zie twee mogelijkheden 😯 Twee kanten van het verhaal. En dit is iets wat ik de fanwereld nooit zie doen
en we ook denk ik nooit zullen zien. Een ander voorbeeld over zwart-witdenken is: alles in hokjes duwen.
www.proud2bme.nl legt weer uit wat dit inhoudt:
’Positieve emoties, negatieve emoties, spanning of angst; alles hoort er bij. Probeer deze emoties niet meteen in hokjes en vakjes te proppen. Want is huilen altijd iets dat in een zwart hokje hoort? Is het soms niet gewoon goed om verdrietig te zijn om een nare gebeurtenis. En is spanning altijd iets dat hoort bij een zwart of grijs vak? Of is het soms gewoon logisch en misschien zelfs grappig dat je zenuwachtig bent?’.
Ik merk namelijk vaak op dat de fanwereld alles vaak in hokjes duwt confused
- Wanneer een karakter huilt is het ’zwak’.
- Wanneer Nex een gebreken laat zien is hij een ’bad guy’.
- Wanneer een karakter (vaak een vrouwelijke) sterker is dan de anderen is het een ’Mary-Sue’.
- Wanneer Flora of Helia eens meer attitude tonen zijn ze een ’idioot’.
- Wanneer iemand een ander plaagt is hij een ’pestkop’.
Dit is net als in de tekst wanneer ze zeiden dat huilen in een zwart hokje wordt geplaatst door mensen.
Door de fanwereld wordt huilen ook vaak in den zwart hokje geplaatst,
wanneer een karakter emotie vertoont is hij stom en zwak.
Het maakt niet uit of het karakters iets ergs heeft meegemaakt om hun
emotie te triggeren. Emotie is en blijft altijd slecht.
Dit is nog een voorbeeld van een-dimensionaal denken.
Een gebreken is altijd slecht. Een sterk karakter is altijd slecht.
Een karakter met attitude is altijd slecht. Een karakter die ander een plaagt is altijd slecht.
Je kunt ook de andere zijde bekijken 😯 Een gebreken kan betekenen
dat het karakter niet perfect is, een echt persoon is, en realistisch.
Emotie kan betekenen dat het karakter niet harteloos is. Ze willen dus een soort robot? 😂
Een attitude kan betekenen dat het karakter voor zichzelf kan opkomen
en zelfvertrouwen heeft. Een karakter dat een ander plaagt betekend
dat hij grappig is en een gevoel voor humor heeft. Er is namelijk
een groot verschil tussen plagen en pesten. Plagen kan vaak betekenen
dat die persoon je juist leuk vindt! 😯 Pesten is haatdragend gedrag.

De tekst zegt ook dat zwart-witdenken betekend dat je soms heel zwaar negatief kunnen reageren of denken.
Zoals www.louisehildebrand.nl het beschrijft: ’Wat er ook gebeurd, je hebt direct een streng oordeel klaar’.
Zwart-witdenken is een starre manier van denken. Dit kan verklaren
waarom de fanwereld vaak zo haatdragend denkt en gedraagt 😯
Het komt door hun zwart-witdenken. Dit is een ander voorbeeld waarom
zwartwit denken niet oké is. Zoals louisehildebrand.nl het verwoord is het: ’grootste gevaar voor je zelfbeeld’.
In de zin van de fanwereld is dat dus hun beeld van de serie, Winx Club.
Hun een-dimensionaledenken zorgt ervoor dat ze een negatief denkpatroon ontwikkelen.
Dit verklaart ook waarom zoveel fans denken dat hun mening, een feit is 😯
Zoals de website het beschrijft: ’Een negatief denkpatroon versterkt je negatieve gevoel.
En zie daar: je ellendige, uitzichtloze situatie is een feit
’.
Zoals we al zeiden is ’mijn mening is feit’-mentaliteit ook deel van het zwart-witdenken.
Vaak is hun mening over de serie een negatieve denkbeeld.
En de tekst zegt het: Hun negatieve denkpatroon triggert deze mentaliteit 😯
Ik wil hiermee niet hun gedrag rechtvaardigen, maar het is om te begrijpen
waarom ze zich zo gedragen. Zoals we allemaal weten zijn
de meningen van de fanwereld vaak negatief.
In de woorden van de tekst: Ellendig (zoals ’de nieuwe Seizoenen zijn afval! Ugh!’ en ’Nex is een idioot! Bah!’).
Hun ellendige, uitzichtloze mening over de nieuwe Seizoenen of Nex wordt in hun hoofd een feit confused
Maar eigenlijk zie ik zwart-witdenken vaak voorkomen in deze wereld - niet alleen in de Winx fanwereld.
In de Update van ’de oude Seizoenen waren perfect-mythe’ had ik het over
hoe series van 10 jaar geleden (die waren op FoxKids of Jetix) tegenwoordig nog steeds worden aanbeden
door de kinderen van toen - de volwassenen van nu dus.

Dit kun je vergelijken met hoe de Winx-fans de oude Seizoenen (ook 10 jaar geleden)
aanbeden confused Deze oude series worden ook bekijken door een zwart-wit bril.
De oude series die toen werden uitgezonden, een voorbeeld is series zoals Shin Chan, Beugelbekkie,
Atomic Betty, Bobby’s wereld, Eek! The Cat, worden tegenwoordig enorm vereert.
In de manier dat ik bedoel dat er nooit in een slechte manier wordt gepraat erover 😯
In die Update zei ik dat mensen petities hadden geopend om deze oude series
terug op tv te krijgen. Hun reden was ’Omdat het gewoon goede series waren’.
Maar het is eigenlijk heel erg onrealistisch. En ja, dit is zwart-witdenken!
De volwassenen en kinderen van toen willen dus praktisch zeggen
dat oude series zoals Shin Chan de hele tijd goed waren.
Negeren ze compleet het feit hoeveel klachten Shin Chan heeft gekregen door ouders? 😠
Denken ze dat ouders gewoon maar wat uit hun nek zeurde?
Het probleem is dat die ouders die series wél in een twee-dimensionale manier bekijken.
Hun zien de kritiekpuntjes van die series. Maar, net als de Winx-fans, de mensen die opgroeide met deze serie willen
dit niet erkennen vanwege hun roze nostalgie-bril 🙄 Hun ervaring als kind was positief
over de serie. Maar weet je hoe dat komt? Omdat kinderen het vermogen
nog niet hebben om details te herkennen, en om de andere zijde van de munt te bekijken,
dingen van een ander perspectief te zien. Weetje waarom een kind boos wordt
als je zegt dat het geen snoep mag? Omdat het nog niet het vermogen
heeft om de situatie begrijpen, natuurlijk. Ze zijn niet dom. Ze zijn gewoon kind.
En dit is ook waarom kinderen geen scheuren of plotgaten kunnen zien in een verhaal.
Maar de kinderen van toen zijn nu allemaal volwassenen van 20-30 jaar oud (misschien ouder).
Ze hebben het vermogen om deze serie kritischer te benaderen.
Het is daarom raar waarom ze het niet doen? confused En de series benaderen
in een kinderlijke-manier. In andere woorden: de zwart-witmanier.
Ja, ik ben ook opgegroeit met FoxKids. Maar waarom bekijk ik die series
wel uit een kritischer standpunt? Ik weet dat, jammer maar helaas,
ze dit nooit zullen erkennen wanneer ze de nostalgie-bril blijven op houden 🙄

Dit was de Update over de fanwereld denkt in zwart-wit en waarom ze dit niet zouden moeten doen.
Hopelijk vonden jullie dit een interessante Update.
Ik vondt het ook heel erg leuk om te maken. Deze Update was erg lang,
maar ik weet dat jullie het leuk vinden, dus daar hoef ik niet over in te zitten, haha.
Zoals beloofd de belangrijke iets wat ik jullie zou vertellen, en dat is
dat er Maandag geen Update zal zijn. Waarom? Ik ben er dan niet.
Ik ben een paar dagen weg, en ik kom pas Dinsdag weer terug.
Dit betekend dus dat dit de allerlaatste Update is voor het jaar 2019,
en ook voor het decennium. We hebben er al weer 10 jaar opzitten.
Ik wil daarom nog een laatste noot achterlaten: Dit was een geweldig jaar,
en vooral heel erg inzichtvol voor mij persoonlijk ☺ Maar voor mij
voelde het ook heel erg vreemd 😋 De eerste helft voelde als een totaal ander jaar,
dan de tweede helft. Het komt misschien omdat ik voel dat ik een ander persoon ben geworden dit jaar.
Ik heb wat meer over mezelf geleerd en meer ontdekt over mezelf en wie ik écht ben.
De deur naar wijsheid is jezelf leren kennen. En jezelf leren kennen is het grootste geluk dat er bestaat ☺
Ik voel me dit jaar veel meer wijzer geworden. Ik weet niet wat jullie denken, maar ik ben dankbaar voor alles wat ik heb meegemaakt - ookal was het niet altijd leuk. En natuurlijk jullie ook ☺
Bedankt voor dit fantastische jaar! Ik wens jullie heel veel liefde en voorspoed toe in 2020.
En ik wens jullie een onvergetelijke jaarwisseling. Heel veel kusjes van mij. Ik hou van jullie 😘
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum