Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie?

Ga naar beneden

Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie? Empty Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie?

Bericht van Admin wo jul 22, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 22 Juli 2020:

Hoi jongens! Leuk dat jullie weer langs zijn gewipt!
Vandaag gaan we weer discussieren over Winx spin-off ’World of Winx’.
Hopelijk hebben jullie een goede dag gehad. Het was alweer een paar maanden geleden
dat ik het voor het laatst over World of Winx had. Maar dit onderwerp
is eigenlijk niet helemaal nieuw, en dit heb ik in een paar Updates in het verleden
al subtiel vermeldt gehad. En dat is de vraag: Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie? 🤔
Maar nooit dacht ik dat ik er echt een volledige Update over zou kunnen maken,
maar vandaag besloot ik het toch te doen omdat het toch best interessant is,
en hoe meer discussie-materiaal, hoe beter, toch? 😝
Volgens de creators van de spin-off is World of Winx een verhaallijn
voor een oudere doelgroep en de oudere fans die opgroeiden met de oude Winx.
Maar is het wel echt zo? Is World of Winx eigenlijk wel zo een volwassen verhaallijn? 🤔
Laten we er dieper op inkijken vandaag:

Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie? Wow-1
Net als de vorige World of Winx Update waar ik het over had
dat ik vondt dat WoW geen spin-off was, geloof ik niet dat
Wow een ’volwassenere’ versie is van Winx Club. En nee, dit is niet omdat ik de serie
haat. Het is gewoon omdat ik altijd kritisch kijk op situaties,
en ik een persoon ben die eerst zien dan geloven-mentaliteit heeft.
Ons werdt verteld dat World of Winx een ’volwassenere’ verhaallijn heeft.
Maar voor mij geldt het bewijs en de elementen in de serie om te zien of de serie
wel écht volwassen is. Iemand kan me wel een doos geven
en zeggen dat er kittens inzitten, maar als er eigenlijk puppy’s inzitten,
zeggen woorden eigenlijk niets. Dit is precies hetzelfde als met World of Winx.
Iginio Straffi kan wel zeggen dat WoW een serie is met een volwassen verhaallijn,
maar als de Afleveringen zelf anders bewijzen, zeggen zijn woorden eigenlijk niets.
Ja, World of Winx is een geweldige serie met een goed verhaal.

Maar of het een volwassen verhaal heeft, is natuurlijk een totaal ander verhaal
( een goed verhaal hoeft niet volwassen te zijn ).
En dat is waar ik het vandaag over wil hebben. Maar het gaat hier eigenlijk
niet alleen om in deze Update of World of Winx volwassener is of donkerder
dan de hoofdserie, Winx. Vergelijken met de meest laatste Winx Seizoenen
is World of Winx uiteraard dieper. Maar we gaan het ook hebben
hoe World of Winx, als een serie in zichzelf, de defenitie van een volwassen plot wel echt belichaamd.
Allebei zijn belangrijk om te bepalen of World of Winx werkelijk een donker verhaal is.
In andere Updates heb ik gezegt dat World of Winx een serie is met weinig diepte
en dat Rainbow niet alles uit de kast trok. Maar met onderzoek doen en veel brainstormen voor
deze Update, kwam ik erachter dat de serie wel veel diepte heeft,
maar gebrek heeft aan volwassen plot - zoals ons belooft was door de makers.
Een diep verhaal en een volwassen verhaallijn zijn namelijk twee verschillende dingen 😯
Ja, World of Winx is niet erg complex. Maar zeker dieper dan Winx Club tegenwoordig.
Volgens Iginio Straffi is WoW een serie met een volwassenere plot. Maar de uitvoering
soms heel slecht of niet genoeg duisternis om het een volwassenere verhaallijn te kunnen noemen.
Je kunt wel zien dat ze probeerden het verhaal minder kinderachtig te maken
en meer ’volwassener’. Maar kinderachtigheid weghalen is niet het enige
om een meer volwassene en donkere verhaallijn te maken 😯

Er zijn minder schattige dingen in World of Winx, zoals de laatste Winx Seizoenen
steeds meer schattiger werden. Maar dat is niet genoeg.
Je maakt een volwassen verhaallijn niet op één manier. Maar op heel veel verschillende manieren.
Als ze van World of Winx een volwassen verhaallijn wilde maken,
hadden ze beter hun best mogen doen. En meer moeten doen dan alleen meer diepte geven
en een betere uitwerking geven (en ook vice versa). World of Winx is een vrij licht plot voor een volwassen verhaallijn.
In andere woorden: Het plot is niet goed opgebouwt voor een donkerder en grimmiger verhaallijn.
Het verhaallijn is opgebouwt als dit urban en metropolitan-stijl. Maar dit is niet (het enige) wat een serie
volwassen maakt. Een licht plot is niet hetzelfde als een simpel plot.
Een licht plot betekend dat het niet zwaar is, en een zwaar plot is een volwassen/donker plot.
Dit is hoe World of Winx voelde. Niet goed opgebouwt vanaf de start voor een volwassen verhaallijn.
World of Winx Seizoen 2 voelde inderdaad meer enger en intimiderend.
Maar engheid is niet hetzelfde als een volwassen verhaallijn 😯 Sommige momenten waren eng.
Maar het Seizoen/verhaal zelf was niet constant eng of constant je de stuipen op het lijf jagen,
de oude Winx Seizoenen waren net zo. Veel Winx-fans zien die Seizoenen als meer ’dark’
dan de nieuwere Seizoenen. Maar eigenlijk zien ze het verkeerd.
Ja, sommige momenten waren enger, en er was meer het gevoel van gevaar.
En daarom herrineren fans die Seizoenen als darker. Maar ze herrineren het eigenlijk verkeerd.

Is World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie? Wow-2
Dit is net als met World of Winx, dit komt omdat normaal het pitje lager is in de hoofdserie, Winx Club.
Dingen, zoals de nemesises is duidelijk te eng voor de Winx doelgroep.
Maar ook de nemesies waren maar één deel van World of Winx. Niet alles.
Het waren maar een paar momenten. Maar het besloeg niet het hele verhaal.
Maakt het World of Winx dan een volwassen verhaal? Nee. Want het was niet
gebouwt hierop. Er zijn veel series die soms engere momenten hebben,
maar dit betekend niet meteen dat het verhaal volwassen is.
Zelfs Seizoen 6 van Winx (gericht op jonge kinderen) had een moment waar Flora bijna werdt vergiftigd.
Verder was het plot van dat Seizoen kindvriendelijk. We moeten een paar momenten
niet over een hele kaart strijken. Een paar momenten bepaald niet het hele verhaal 😯
Zoals ik al zei, een diep verhaal en een volwassen verhaallijn zijn namelijk twee verschillende dingen.
World of Winx heeft een verhaal dat beter uitgewerkt is dan de laatste Winx Seizoenen en merkbaar
meer werk in het verhaal gestopt. Het verhaal is dieper en beter ontwikkeld.
Ja, een diep verhaallijn kan een volwassen verhaallijn zijn. Maar dat hoeft niet - je hebt ook volwassen verhaallijnen die
heel erg ondiep en cliché zijn. In de vorige Update had ik het nog over hoe Winx Seizoen 7 vrij goed ontwikkeld is,
en het verhaal goed is uitgewerkt en de makers gingen duidelijk
op alles dieper in. Maar Seizoen 7 was geen volwassen verhaallijn,
en merkbaar erg kindervriendelijk.

Zelfs een kindvriendelijk verhaal kan een diep en interessant verhaal hebben.
Maar een volwassen verhaallijn is een totaal ander liedje.
Voor een volwassen verhaallijn had World of Winx
een te vrolijke en kleurrijke set-up, vooral vergeleken met Winx Seizoen 4. Een volwassen verhaallijn is serieuzer,
down to earth, ernstiger. Maar dat is niet hoe World of Winx voelde. Wanneer je denkt aan
een volwassen verhaallijn denk je aan verschrikkelijke dingen die gebeuren
en verschillende donkere thema’s. Er gebeurde in World of Winx weinige écht vreselijke of gevaarlijke
dingen, dit is waarom ik zei dat WoW een vrij vrolijke noot had. Een verhaal wordt als volwassen
beschouwd als het de dingen aanpakt die serieuzer zijn.
Sommige momenten waren enger, ja. Maar waren het echt momenten waarvan je echt geshockt was? 😯
Maar waren er echt momenten die heftig en aangrijpend waren? Nee, hé?
World of Winx was duidelijk spannender en opwindender, maar volwassen is wat anders.
De spin-off had meer mysterie en meer plotwendingen. Maar dat geeft de serie meer spanning,
en maakt het verhaal niet volwassener of donkerder. Het spionnen-thema was meer toegevoegd
om meer avontuur en spanning te creëren. Maar heeft niets te maken met een meer volwassenere vibe.
Een volwassen verhaal voelt alsof je in een eindeloze achtbaanrit zit. Nee, er hoeft geen bloed
en andere gore dingen, maar het verhaal moet serieuzer aanvoelen, er moet meer een vibe van gevaar zijn
en intimidatie. Alsof je de hele tijd in een hobbelende en wiebelende bus zit.

Maar een volwassen verhaal betekend ook niet constant donkere dingen, het betekend
ook hoe de karakters zich gedragen, de volwassen boodschappen, etc.
En een volwassen verhaal werkt ook met volwassen thema’s, natuurlijk.
World of Winx werkte niet echt expliciet met volwassen thema’s,
laat staan dat het bezig was met volwassen boodschappen, zoals het liefdesverhaal van Tinkerbell en Matt
duidelijk alleen maar ging omdat Matt voor haar uiterlijk was gevallen - niet erg volwassen, dus confused
De karakters in World of Winx gedroegen zich niet echt ’volwassener’. De Winx
gedroegen zich misschien wat meer naar hun leeftijd, maar karakters, zoals de schurken hadden
verder niet echt meer donkere persoonlijkheden of wat meer intimiderender of gevaarlijker.
Sommige karakters kon ik zelfs niet eens serieus noemde, en sommige voelde zelfs niet eens naturel confused
En de thema’s van WoW is niet echt uitdrukkelijk het volwassen. Een volwassen plot heeft grijze moralen,
en World of Winx had dat niet echt. Een plot maak je niet volwassen door een paar enge of intimiderende momenten,
en niet een kleine sub-plot. Je maakt het door zoveel meer dingen (die ik net al vermeldt had).
Ja, World of Winx was spannender. Maar er is een verschil tussen een volwassen verhaallijn en een spannend verhaallijn.
Een volwassen verhaallijn heeft grijzere moralen. En een spannend verhaallijn is gewoon opwindender.
World of Winx’s verhaallijn was meer betekenisvoller en dieper. Niet volwassener of donkerder.

Dit was de Update over of World of Winx wel echt een ’volwassen’ serie is.
Ik heb geprobeerd deze Update op mijn allerbest uit te leggen, ik heb deze ook gemaakt
toen ik erg moe was, dus hoop ik dat jullie deze toch nog goed vonden.
Ik heb nooit het gevoel gehad bij World of Winx dat het een volwassenere Winx was.
Ja, het is fijn om naar de oudere versie van de Winx te kijken - daarom is het jammer
dat het gecancelled is. Maar als het gaat om het plotlijn is het een totaal ander verhaal
en heb ik totaal niet het gevoel gehad van een ’volwassenere’-vibe met deze serie confused
De serie voelde gewoon niet serieus genoeg, en de karakters Het had potentieel voor een donkere Winx,
maar heeft uiteindelijk niet geleverd 🙁 En dit is jammer, ik had veel hoge verwachtingen met deze serie.
Maar wat vondt jij van deze Update? Ben jij het eens of oneens?
Vindt jij dat World of Winx volwassener is dan Winx Club,
en het een volwassen plot en verhaallijn heeft?
Vertel me hieronder in de reacties wat je denkt en waarom je het denkt.
Bye bye!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum