Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur

Ga naar beneden

Waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur Empty Waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur

Bericht van Admin vr aug 07, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 7 Augustus 2020:

Hoi allemaal! Met de BlackLivesMatter bewegingen en protesten die momenteel
aan de hand zijn inspireerde me deze Update te maken.
Ik weet dat ik een beetje laat ben bij het feestje. Maar ik wilde even wachten totdat alle hype
een beetje gesust was. En ik denk dat dit het beste moment is om de Update te maken.
Bij deze dus: Welkom bij deze nieuwe Update! Leuk om jullie allemaal weer te zien!
Iedereen weet inmiddels wel wat de BlackLivesMatter beweging is
- tenzij je onder een rots hebt geleefd de afgelopen weken 😝 Ik deed een soortgelijke
begin vorig jaar over waarom Layla en Flora niet alleen zwart zijn, en meer betekenen dan dat .
Je kunt deze Update zien als een soort vervolg op die Update, een soort tweede deel daarop.
Vandaag gaat het over waarom Layla en Flora niet alleen zwart zijn, en meer betekenen dan dat.
Vandaag gaan we het hebben over waarom niemand zwart of wit is.
Laten we hierover praten:

Waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur Naamloos-1
Disclaimer: Deze Update is geen anti-BlackLivesMatter, en ook geen Update
die een middelvinger wilt geven naar donkere mensen, en zelfs is dit geen racisme Update.
Deze Update gaat over de twee Winx Club karakters: Layla en Flora.
En de Winx Club-fanwereld discussie over het witwassen
van hun huidskleuren in Seizoen 8 en mijn reactie hierop. Deze Update is niet om letterlijk
te zeggen dat ze niet zwart zijn, maar ook niet om te zeggen dat het ’witwassen’ oké is.

Met deze Update wil ik niet bepalen hoe Layla en Flora eruit moeten zien 😯
(en een bepaalde huidskleur moeten zijn). Dit is niet aan mij om te bepalen
wat goed is voor deze twee karakters. Ik werk niet voor Rainbow.
Ik ben een fan die haar mening uit. Layla en Flora’s overduidelijkt veranderd
na de veranderingen in animatie-stijlen. Layla en Flora zijn duidelijk
een tintje lichter gemaakt in World of Winx, en later in Winx Club Seizoen 8.
Layla is een wat lichtere bruine tint geworden, en Flora zelfs helemaal blank.
Het is niet te overzien dat ze duidelijk veranderd zijn. Dit is gewoon een feit.
Maar de Winx Club-fanwereld vindt dit een probleem. Zij zien dit als racisme, discriminatie,
of witwassen. En vinden de karakters niet mooi op deze manier, en hebben gezegt dat ’dit niet is zoals het hoort’.
En dat Layla en Flora mooi waren, zoals ze waren. Er is veel vraag naar waarom Rainbow dit heeft gedaan
- dit is voor nu nog onduidelijk. Layla en Flora waren altijd raciaal diverse karakters.
Veel Winx-fans zijn hier boos om, en er is veel ophef over in de fanwereld.

Omdat ik deze Update een tegenargument is, betekend niet dat ik het er niet mee eens ben 😯
Ja, ik vindt ook dat het niet zo hoort. Ik zie Layla en Flora ook liever
met hun oude huidskleuren en karakterontwerpen. Ik begrijp ook waar
deze woede vandaan komt, natuurlijk. Ik begrijp hun gevoelens heel goed.
Dit is anders. Dit is niet wat we gewend zijn van de fee van de golven
en de fee van de natuur. Maar ik vindt ook dat de Winx Club-fanwereld zich
er drukker om maakt dan eigenlijk nodig is. Zij noemen dit racisme,
maar daar ben ik het sterk mee oneens confused Dit is niet hoe racisme gaat.
Dit vindt ik ook geen witwassen (dat is een vorm van racisme). Maar waarom ik dat niet vindt
leg ik uit in de eerste Update. Deze Update gaat over iets totaal anders.
Layla en Flora’s huidskleuren zijn veranderd in Seizoen 8. Dit is natuurlijk wat anders
dan in World of Winx. World of Winx is een spin-off, een soort extra serie
naast Winx Club. Ja, het heeft dezelfde hoofdpersonages. Maar het verhaal en de continuiteit is anders.
Dit betekend ook dat karakters andere ontwerpen mogen hebben. Het is eigenlijk ook goed in één manier.

Het geeft aan dat World of Winx afgezonderd is van de hoofdserie - een échte spin-off dus .
Dit is net als in PopPixie waar sommige karakters eerst meisjes waren, maar nu in de spin-off
dus jongens. Dus is het voor World of Winx zo een groot probleem? 🤔 Nee.
In Winx Club aan de andere hand, ja iets meer. Winx Club volgt al 16 jaar dezelfde continuiteit
en 16 jaar dezelfde karakterontwerpen. Plotseling de huidskleuren veranderen na 16 jaar in de franchise,
nee dit is een beetje onredelijk en vreemd. Het is net als Bloom’s haren ineens bruin maken
nadat ze al jaren rood had, dit was heel kenmerkend voor haar 😯 Layla en Flora’s huidskleuren
waren ook één van de dingen die de karakters heel kenmerkende maakte. Maar nu is dit verdwenen.
Maar nu stel ik de vraag: Maakt dit ze als karakter nu anders? Nee, ik denk het van niet.
Merk op hoe ik zei: één van de dingen die Layla en Flora kenmerkend maakte.
Heel veel Winx-fans reageren nu alsof dit alles is dat Layla en Flora representeert (hun kleur).
En het maakt ze niet meteen een slechter of minder leuk karakter, alleen maar
omdat sommige eerder karakteristieken nu zijn veranderd.
Ze zijn veel meer dan hun huidskleuren. Dit is eigenlijk met de nieuwe Seizoen 8
animatiestijl in het algemeen 😯 Alleen maar omdat de Winx er nu
anders uit zien in stijl en in ontwerp, maakt de serie en de karakters
niet slechter.

Waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur Naamloos-2
De karakters betekenen natuurlijk veel meer dan hun huidskleuren
en ontwerpen en uiterlijk. Net als mensen in het echt.
Ja zeker, dat ik voor de BlackLivesMatter beweging ben, vooral nadat er met George Floyd gebeurde
is natuurlijk onacceptabel. Maar we zouden mensen ook niet moeten behandelen
of beoordelen op huidskleur. Niemand is wit of zwart. We zijn mensen en levende wezens die deel uitmaken
van deze planeet, dat is wat we zijn. In een manier is de BlackLivesMatter beweging
ook racistisch, omdat ze nog steeds mensen beoordelen op huidskleur
en we mensen nog steeds behandelen op huidskleur. Ik had een tijdje geleden
een gesprek met iemand waarvan ik zei dat ik lastig gevallen
werdt door iemand van buitenlandse afkomst. Het antwoord van die persoon daarop
was: ’Black Lives Matter hallo!’. Dit is wat ik bedoel met mensen beoordelen op afkomst.
Omdat die man buitenlands is, is het nu een goed excuus om zijn slechte daden te rechtvaardigen? confused
De BlackLivesMatter voelt voor mij aan de andere kant ook voor mensen om weg te komen
met hun shit. Natuurlijk is racisme en discriminatie niet oké. Maar het is ook niet oké om gewoon te kunnen komen
met wat je gedaan hebt. Iedereen zal de consequenties moeten krijgen. Niemand is meer heiliger, dan de ander.
Nee, niemand verdient de dood. Maar aan de ene kant is het ook hypocriet:
We roepen al jaren dat mensen die slechte dingen doen ’dood mogen’.
Maar George Floyd die al vreselijke dingen had gedaan, als die doodgaat, dat mocht hij dat niet? confused

Is dat niet tegenstrijdig? Omdat hij een man van kleur is, betekend niet dat dit alles is wie hij is.
We zouden mensen moeten beoordelen op daden, niet op uiterlijk! 😯
We hebben ook nog een innerlijkheid, een persoonlijkheid, een karakter.
Dit is vele malen belangrijker, dan een bepaalde huidskleur of afkomst.
En als iemand een smerig karakter heeft, dan zouden we die iemand ook zo moeten beoordelen.
Dit geldt ook voor Layla en Flora. Ja, ik hoop dat Rainbow ze niet lichter
maakt dan dat ze nu al zijn. En dat ze in ieder geval houden zoals ze nu zijn - of teruggaan naar de oude staat.
Is het eigenlijk wel zó een groot probleem dat Layla en Flora’s huidskleuren veranderd zijn?
Nee, niet echt. Want het is niet het belangrijkste dat hun vormt als karakter.
Ja, het is jammer en het is misschien niet zoals we hadden gewild.
En er is natuurlijk geen een (goede) reden om een karakter wit te wassen.
Maar ik denk dat de Winx Club-fanwereld er een groter ding van maakt, en het erger maakt
dan dat het is. Layla en Flora zijn dieper, dan alleen karakters zijn kleur.
Hun huidskleur is niet wat ze defineert - voor niemand niet trouwens.
Zelfs niet voor de andere blanke Winx. Niemand is hoger of lager
vanwege hun kleur. Maar niemand is ook zijn huidskleur. De Winx Club-fanwereld
doet alsof het uiterlijk alles is van hun indentiteit.

Het is één deel van hun indentiteit.
Maar het niet alles. Het beoordeeld niet wie je echt bent. Het defineert Layla en Flora niet als karakters,
dat doet je innerlijk. Wie je vanbinnen bent telt. Layla en Flora zijn ook nog individuelen, en zijn
niet alleen maar gemaakt om het ’personen van kleur’-principe. Ze zijn ook gemaakt omdat
ze persoonlijkheden hebben waar wij ons inkunnen herkennen. En omdat ze nu andere tinten hebben gekregen,
betekend niet dat ze nu lege karakters zijn geworden. We moeten onthouden dat de nieuwe Seizoen 8 animatie-stijl
heeft het uiterlijk van alle karakters veranderd. Niet alleen Layla en Flora. Maar het belangrijkste
hebben ze behouden: Hun oude persoonlijkheden. Layla en Flora’s karakters zijn niet meteen
verpest omdat ze een andere tint van huidskleur hebben. Het was maar één deel van hun karakter 😯
Maar hebben ook nog een indentiteit daarbuiten. Stella’s blonde haar is toch ook niet alles
wie ze is? En Musa’s aziatische uiterlijk defineert haar toch ook niet?
Ze zijn niet alleen maar karakters van kleur,
maar hebben ook nog een individuele indentiteit. We moeten ze ook beoordelen
op hun hele identiteit, en niet het halve plaatje. Layla en Flora betekenen veel meer als karakters
en betekenen veel meer voor de serie, dan dat. Ze zijn feeën. Geen lopende representaties.
Zou het ze dan niet eigenlijk alleen maar saai maken? Als ze alleen maar gemaakt zouden
zijn om de donkere cultuur te representeren? Het is juist mooi dat ze steeds meer donkere mensen
in een geanimeerde series een échte persoonlijkheid geven, en steeds minder
stereotypen opvolgen.

Layla is zelfs prinses van een prachtig rijk, en samen met Flora
één van de krachtigste feeën allertijden. Dit bewijst dat ze juist meer betekenis en meer indentiteit
zijn dan hun tint, en dit maakt het juist niet racistisch. Het geeft het beeld
dat personen met kleur ook.. mensen zijn!
Winx-fans reageren nu tegenwoordip
alsof Layla en Flora geen interessante karakters meer zijn, nu ze een beetje van hun tint hebben verloren.
In mijn mening is het racistischer om te denken dat Layla en Flora alleen maar kleur zijn,
en te denken dat dit alleen maar erg is bij donkere mensen, en niet bij witte mensen (de andere Winx’s tinten zijn ook veranderd).
Antiracisme van BlackLivesMatter is in de kern juist racistisch. De focus gaat namelijk alleen richting
donkere mensen. Maar er wordt geen aandacht geschonken aan de discriminatie van blanke mensen - dit is soms zelfs oké confused
Bij Layla en Flora wordt er teveel aandacht geschonken aan hun huidskleur.
Maar niet alleen wie zij echt zijn. In een manier is dit racisme. Mensen defineren
op hun huidskleur is racistisch. Layla en Flora hebben meer indentiteit voor de karakters
gemaakt dat voorbij gaat, en zelfs niet eens gebaseerd is op hun huidskleur! 😯
Layla en Flora zijn allebei superkrachtige feeën, horen bij een populaire groep,
worden niet aan de kant gezet, hebben allebei een sterke persoonlijkheid, hebben allebei
geweldige krachten, hebben allebei speciale krachten (water en natuur).
En deze aspecten maken een karakter beter, en deze aspecten zijn veel belangrijker
bij hun karakter, dan een persoon van kleur zijn.

Dit was de Update over waarom Layla en Flora meer zijn dan alleen karakters van kleur.
Nog een keer: Deze Update was niet bedoeld om mensen van kleur in een verkeerd licht te zetten.
Deze Update was een soort mix van Winx Club en Off-Topic thema’s.
Ik vondt het leuk om deze beide te combineren, en ik vondt het vooral een goed moment
met de BlackLivesMatter beweging nu in de wereld. Maar ik vindt ook dat alle levens er toe doen op deze planeet,
niet alleen donkere mensen. Natuurlijk heb ik respect voor dat soort mensen,
maar ik vindt dat innerlijk altijd nog het meeste telt
dan uiterlijk! Maar als je het niet eens met mij bent, is dat volkomen oké
en ik respecteer iedereens mening. Dit is gewoon wat ik persoonlijk ervan vindt.
Wat vondt jij van deze Update? Wat is jouw mening op de BlackLivesMatter?
Of ben jij voor AllLivesMatter? Wat vindt jij dat Layla en Flora interessant maakt?
Wat vindt jij belangrijker in een persoon? Laat je mening weten in de reacties hieronder.
Een heel fijn en zonnig weekend! Het wordt snoeiheet dit weekend, zorg ervoor dat je genoeg drinkt,
en geniet vooral van het weer! sunny PS: Morgen (Zaterdag) is er iets speciaals op het blog!
Wees er dan bij.
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum