Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Winx Club-fanwereld: Nabu’s dood is racisme?

Ga naar beneden

Winx Club-fanwereld: Nabu’s dood is racisme? Empty Winx Club-fanwereld: Nabu’s dood is racisme?

Bericht van Admin wo aug 19, 2020 7:02 pm

Klets hierover de Update van 19 Augustus 2020:

Hoi jongens! Vandaag is een speciale dag: Het is vandaag Rainbow’s 25-jarige jubileum!
Rainbow is, voor als je het nog niet wist, het bedrijf dat onze fantastische serie Winx Club
maakt al vanaf het begin - en natuurlijk ook allemaal andere leuke series.
En ook daar is weer een nieuwe Winx Club-fanwereld Update!
Het werdt weleens weer tijd voor een gewone fanwereld Update. Het is één week geleden
dat ik hem beloofd had. Sorry, dat je moest wachten. Er waren ook nog
andere interessante onderwerpen die ik graag wilde bespreken.
Excuses voor het ongemak. Maar welkom bij deze gloednieuwe (reguliere) Winx Club-fanwereld Update.
De vorige Winx-fanwereld Updates waren slechts maar speciale versies, zoals, Seizoen 8-scéne die verwijst naar de fanwereld en de fanwereld die mijn theorie uit het verband trok , waren speciale.
En die waren wel allemaal leuk enzo. Maar het is toch tijd om eens weer schoon te komen,
en niet vergeten wat de echte kern is van deze fanwereld-reeks: de Winx Club-fanwereld’s
leugens debunken en blootleggen, en de waarheid blijven verspreiden.
Deze Update lijkt op wat we al een aantal keer op het blog over hebben gehad,
en dat is BlackLivesMatter en racisme. Ik vindt het een belangrijk onderwerp,
maar ik wil graag vandaag weer een narratief gaan uitdagen, wat betreft
racisme. Vandaag gaan we het hebben over de Winx Club-fanwereld’s narratief
dat Nabu’s dood racistisch is. Maar is dat wel echt zo? 🤔 Laten we hierover praten:

FWinx Club-fanwereld: Nabu’s dood is racisme? Nabu-dood-en-layla
Disclaimer: Hier gebruiken we het woord ’fanwereld’ inplaats van ’fandom’
zodat het makkelijker te begrijpen is voor iedereen.
Fanwereld = meerderheid van Winx-fans en de fans die overheersen.
Dit zijn controversiele artikelen.
Updates over de Winx Club fanwereld moeten
gelezen worden met een open geest.
Deze Updates zijn niet bedoeld om mensen in een kwaad daglicht te stellen.
Hier hebben we het over de leugens, fabels en misverstanden gemaakt door
Winx-fans, en andere negatieve kanten van de fanwereld.

In het verleden heb ik het al een paar keer gehad over racisme op het blog, zoals waarom het ’witwassen’ van Layla en Flora niet racistisch is , en waarom Layla en Flora meer zijn dan hun huidskleur .
Maar natuurlijk heeft Winx Club meer karakters van kleur, en vandaag gaan we het hebben over: Nabu.
Nabu betekend als tovenaar van Andros, Layla’s tijdelijke verloofde en één van de ’Jongens Club’.
Maar staat vooral bekend als de gevallen held en een raciaal divers karakter 😯
Vandaag gaan we het hebben over allebei deze onderwerpen, gecombineerd.
Racisme is een belangrijk onderwerp, vooral de laatste tijd met de BlackLivesMatter beweging
en het gevecht tegen gelijkheid. Ik ook ben voor BlackLivesMatter, en ik steun gelijkheid
voor iedere orientatie, geslacht, afkomst en huidskleur. Racisme in de Winx Club-fanwereld
is een veelbesproken onderwerp, en dat is natuurlijk goed.
Maar soms worden mensen in de fanwereld - en in de wereld -
sommige mensen valsbeschuldigt voor racisme, en dat is weer niet goed.
De Winx Club-fanwereld heeft Rainbow vaak beschuldigd voor racisme, vanwege vanwege een scéne in Seizoen  1 met een meisje van kleur met een afro , die uit het verband is getrokken,
en het witwassen van Layla en Flora’s huidskleuren in World of Winx en Winx Seizoen 8,
wat uiteindelijk ook uit het verband was getrokken. Vandaag hebben we het over dat de Winx Club-fanwereld
beweert dat Nabu’s dood racisme is. In andere woorden: Nabu (een karakter van kleur) dood laten gaan
is een racistische daad van Rainbow. Maar is dit wel echt zo?
Is een karakter van kleur dood laten gaan écht wel zo racistisch als de fanwereld beweert? 😯
Mijn antwoord is: Nee. Ik vindt Nabu’s dood in geen één manier racistisch.
Waarom ik dit vindt, ga ik uitleggen in deze Update. Maar aan een kant snap ik wel waar het vandaan komt:
Het steunt een stereotype over donkere mensen, en steunt de cliché van ’de zwarte sterft altijd eerst’.

Er is nog niet zolang geleden een rapper van kleur (George Floyd) overleden
omdat een politieagent hem liet stikken, waardoor de hele wereld van rep in roer is geschoten
en iedereen het racisme noemde. Maar betekend wat bij George Floyd gebeurde, dan ook bij Nabu hetzelfde?
Ik ben het aan een kant wel mee eens: Rainbow kon wat voorzichtiger zijn met kleur representatie in de media.
Ik begrijp dus waar het idee van Nabu’s dood is racisme vandaan komt
in de Winx Club-fanwereld. Maar om zover te gaan als het racisme te noemen? Nee, daar ben ik het niet mee eens confused
In andere Updates over racisme heb ik het al eens gehad over wat racisme nu echt inhoudt.
Voor deze Update zal ik nog eens hervatten wat het betekend.
Volgens wikikids.nl houdt racisme in: ’Racisme is het anders behandelen van mensen alleen maar omdat
andere mensen vinden dat ze anders zijn. Om mensen anders (slechter) te behandelen, vanwege hun huidskleur’
.
Een andere website somt het op als: ’om raciale redenen in de minderheid behandelt’.
We zullen nu kijken om deze beschrijving van racisme overeenkomen met racisme:
Wordt Nabu in de minderheid behandelt? Wordt Nabu slechter behandelt in Winx Club
dan andere karakters? Wordt hij anders behandelt?
Nee, absoluut niet 😯 Hij wordt eigenlijk juist uitermate goed behandelt,
en zelfs beter dan sommige blanke karakters in de serie. Nabu is, zoals ik al zei,
een tovenaar. En niet zomaar een tovenaar. Hij is zelfs een hele sterke en machtige tovenaar,
zelfs zo erg dat hij de Winx overmeesterd. In de Winx comic-strips is hij een prins,
en in de serie komt hij van een zeer rijke familie. In stereotypes worden donkere mensen
vaak afgebeeld als arme families, of zelfs slaven of dienstbodes.

Hij heeft een perfecte en sprookjes-achtige relatie met Layla en gingen zelfs bijna trouwen.
Nabu had een persoonlijkheid die buiten de stereotypische donkere karakters valt,
hij is juist heel erg intelligent, sociaal, en vriendelijk. Hij is zelfs de meest volwassenste
van de jongens. Het tegenovergestelde van de zwarte stereotypen, die ze afbeelden
als een ongemanierd en slecht gehumeurd persoon. Hij is zelfs heel erg onzelfzuchtig,
terwijl zwarte steroetypen ze altijd afbeelden als arrogante en egoistische personen.
Hij heeft zelfs de naam van een Babylonische God van schrift (Nabu). Dit komt niet vaak voor! 😯
Als Rainbow racistisch was, hadden ze Nabu niet zó goed behandeld, en hadden ze hem geen rijke familie gegeven,
geen tovenaar gemaakt, of zelfs zoveel krachten, en geen prachtige relatie met Layla.
Rainbow is verre van racistisch! Hij overmeesterd zelfs de meeste blanke karakters.
Je kunt zelfs zeggen dat Nabu racistisch was tegenover de blanke karakters!
En als Rainbow, racistisch was hadden zie niet zoveel raciaal diverse karakters gemaakt (als je ze bijelkaar optelt, zijn het er best een aantal, hoor!). Ja, hij had niet veel karakter en persoonlijkheid. Rainbow heeft duidelijk
niet veel werk in zijn karakter gestopt. Hij is een perfect karakter met geen gebreken ,
maar verder een lege, simpele en niet echt unieke persoonlijkheid. Kun je dat als racistisch beschouwen? 🤔
Nee. Omdat hij nog steeds uitermaten goed werdt behandeld, en de reden
vanwege zijn lege persoonlijkheid ligt totaal ergens anders.

Het was omdat hij een tijdelijk karakter was.
Rainbow had dit met ieder karakter gedaan, niet alleen met donkere karakters.
Omdat het gewoon simpelweg nutteloos is om een karakter helemaal op te bouwen
en uit te werken, en uiteindelijk te dumpen. Waarom een karakter helemaal ontwikkelen
als het verder toch niets toevoegt aan de serie? En het karakter toch niet permanent is?
Dit is helaas wat de Winx Club-fanwereld niet inziet. Ze zien Nabu’s dood als Rainbow ’die zijn karakter
heeft misbruikt’. En ze zien Nabu’s dood als slechts gemaakt ’voor het schock-effect’.
Maar als je dieper graaft, zie je eigenlijk dat Nabu een plot-techniek was.
Nabu’s dood is niet racistisch. Het was een schrijvers-techniek
en het was bedoeld als ontwikkeling voor Layla en ontwikkeling voor het Winx Club-verhaal.
Het is geen racisme. Dit is gewoon een schrijvers-techniek (en ook beetje gezond verstand, natuurlijk).
Dit is ook het geval met Nabu’s dood, het was een verhaal-techniek. Nabu's dood was lang van te voren gepland geweest
en langzaam naar opgebouwt. Rainbow heeft Nabu niet laten sterven, omdat ze van een karakter
van kleur afwilden komen. Het was specifiek voor het plot. Er zijn een hoop andere blanke karakters in Winx Club
die ernstig in gevaar zijn geraakt, maar werdt er toen een dilemma van gemaakt? Nee.
Dit is vreemd, afgezien dat de meeste karakters blank zijn in Winx Club,
maar wanneer hun iets ergs overkomt wordt er geen dilemma overgemaakt? confused
Winx-fans moeten stoppen de karakters van Winx te zien als echte mensen. Nu zullen we Nabu’s dood
analyzeren om te bekijken of het wel echt racistisch van aard was:
In Aflevering 24 van Seizoen 4 werden de feeën van de Aarde in gevaar gebracht
doordat de Wizards van de Zwarte Cirkel een alles opslokkende afgrond hadden gemaakt
waar ze alle aardfeeën in wilde opzuigen en uitroeien. Nabu deed zijn ultieme opoffering
voor de Aarde en haar feeën door zichzelf, zijn levensenergie in te zetten,
en al zijn kracht te gebruiken die hij had om de afgrond te sluiten.

Winx Club-fanwereld: Nabu’s dood is racisme? Nabu-dood-scene
Het lukte Nabu uiteindelijk de afgrond te sluiten, maar hij gaf daarvoor een hele grote prijs, zijn leven, natuurlijk.
Layla vroeg aan de etherische feeën voor de Gift van het Leven, maar wanneer
het gift uit de lucht kwam vallen, was het Ogron die hem pakte voordat Layla of de andere Winx
dat konden doen. En hij verspilte de energie van het leven aan een bloem,
inplaats van Nabu. En toen was het te laat om nog wat te doen
voor Nabu, en overleedt hij. Is deze scéne racistisch? Behandelt deze scéne Nabu als minderwaardig
vanwege zijn huidskleur? Wordt Nabu vermoord omdat hij een karakter van kleur is?
Op al deze vragen is mijn antwoord: Nee. Deze scéne behandelt Nabu juist als
een onzelfzuchtig persoon, en man met heel veel kracht. Als iemand met zelfvertrouwen
en als iemand met veel moed en doorzettingsvermogen 😯
Hij is een man van kleur, en wordt beter neergezet dan ieder ander zwarte representatie in de media tegenwoordig.
Niet veel zwarte karakters worden zo krachtig neergezet. Maar is hoe Ogron hem behandelde soms racistisch?
Is Ogron’s daad racisme? Ik denk het niet. Ogron pakte de Gift van het leven eerder als Layla - of de anderen.
Maar ik denk niet dat het racistisch van aard was. Ogron daar en tegen behandeld iedereen ongelijk.
Niet alleen karakters van kleur. Het was wel overduidelijkt dat Ogron de Gift eerder pakte
omdat hij gewoon een zielloos persoon is. Hij heeft totaal geen empathie of medeleven voor een ander.
Het is niet alsof hij het de hele tijd alleen specifiek op Nabu gemunt had. Ogron is iemand
die ervan houdt om andere pijn te doen, en ander te breken en te zien leiden.
In Seizoen 4 zien we dat hij de hele tijd zijn best doet om iedereen,
en vooral de Winx, te verslaan en te vermoorden. Maar daar horen we de Winx Club-fanwereld
niets over, terwijl heel veel schurken het vaak op de Winx gemunt hadden! 😯 (en soms voor een specifiek ding).

Tegenwoordig lijkt het een bekende thema dat als iets ergs gebeurt met donkere mensen
dat racisme is. Maar wanneer er iets ergs gebeurt bij een blanke persoon,
dat is dan geen racisme. Dit doet me denken aan de twee Nederlanders Bas van Wijk
en Rik van de Rakt die werden doodgeschoten. We focussen ons maar constant op BlackLivesMatter,
dat we vergeten dat blanke mensen er ook toe doen (en dat eigenlijk alle levens er toe doen!).
Bas van Wijk sprak een ’getinte’ persoon erop aan wanneer hij de horloge stal
van zijn vriend, maar dat mag blijkbaar niet - omdat de persoon getint was.
Dit geldt ook voor de Winx Club-fanwereld. Wanneer iemand zoals Nabu doodgaat of in levensgevaar is,
is dit racisme. Maar wanneer een blanke karakter iets overkomt, wordt er geen woord over gesproken? confused
Alle schurken in Winx Club kun je discriminerend noemen. Maar wanneer een getinte karakter
wordt geteistert door iets verschrikkelijks, is het racisme? Alleen maar omdat
hij een karakter van kleur is? Geen andere aanleiding is meer nodig voor om het racisme te noemen?
Een ander verschil is ook dat, bijvoorbeeld, George Floyd specifiek werdt geteisterd
omdat hij al iets gedaan had - en veel andere dingen voor af aan.
Hoe George Floyd doodging, kwam door anderen. Nabu heeft zichzelf opgeofferd
voor iedereen en de wereld. Dit was Nabu’s keuze om zichzelf op te offeren 😯
George ging dood, doordat hij vermoord werdt door een politieagent.
Nabu gaf zijn eigen leven. De Gift van het leven niet geven was niet racistisch,
want het was sowieso al te laat voor Nabu om hem nog te redden.
Er is een groot verschil hier: Racisme is over wanneer
iemand van kleur wordt getroffen of specifiek naar toe wordt gericht.

Maar die afgrond werdt niet voor Nabu gemaakt,
maar voor de feeën van de Aarde. George werdt genegeerd door de politieagent,
toen hij riep dat hij geen adem meer kreeg. Als Nabu’s dood racistisch was, was
de hele Aflevering naar hem toe gericht om hem pijn te doen
en hem slecht te doen en hem in een kwaad daglicht te zetten.
Maar Nabu werdt nooit ergens in de serie
in een kwaad daglicht gezet. Als Rainbow écht racistisch zou zijn,
waarom zouden ze hem dan zo uitermaten goed behandelen in de rest van de serie
en een fantastisch en zo een betekenisvolle verhaal geven? Niet veel getinte karakters
krijgen zulke betekenis en belangrijkheid in de media! En zijn huidskleur
is niet het enige wat Nabu was - helaas is dat wel hoe de Winx Club-fanwereld karakters
indentificeert. Er is totaal geen bewijs voor dat de scéne racistisch is.
Maar het lijkt er ook op dat getinte karakters geen verschrikkelijke dingen mogen meemaken.
Elke keer als er iets ergs gebeurd betreffende een getinte karakter
wordt er direct gesproken over racisme door de Winx Club-fanwereld.
De fanwereld heeft zelfs gezegt dat alle ’ellende’ die Layla heeft meegemaakt in de serie
ook racisme is, terwijl alle andere Winx ook nét zo veel ellende in hun leven hebben!
Maar wanneer een getinte karakter veel meemaakt is het ’racistisch’? confused
Waarom is het bij de andere Winx geen probleem, en waarom is het niet erg
voor de andere meiden dat ze zoveel shit over zichheen krijgen?
Omdat de andere meiden ’blank’ zijn is het minder erg? Dat is nét zo goed racisme!
Waarom kan een karakter van kleur niet iets ergs meemaken, zonder dat het racisme is?
Het is vandaag de dag ongepast om ’Hey, zwarte!’ te roepen (en ik begrijp ook waarom).
Maar tegelijkertijd behandelen we mensen nog steeds alsof ze hun huidskleur zijn.
Dit valt toch op hetzelfde neer, toch? 😯

Dit was de Update over of Nabu’s dood racisme is.
Ik denk niet dat Nabu’s dood racistisch was in één of andere vorm
of was Rainbow’s intentie om racistisch te zijn, ookal leek het soms misschien zo.
De Winx Club-fanwereld heeft een neiging om veel dingen in Winx
uit het verband te trekken. En Nabu’s dood is al vele malen
uit het verband getrokken, zoals dat mensen dachten dat Nabu in een coma
of een soort magische slaap was, inplaats van dood. Maar hij is overduidelijkt dood,
en zal nooit terugkomen. Maar dit is waarom deze Winx Club-fanwereld
reeks bestaat, om de leugens en misverstanden van de fanwereld
te debunken en de wereld uit te helpen en te voorkomen
dat mensen verkeerde informatie meekrijgen. Kies voor je eigen overtuigingen
en laat je niet in de war brengen door wat andere zeggen, dit is vooral voor jezelf heel veel waard! 😉
Wat vondt jij van deze nieuwe Winx Club-fanwereld Update?
Vindt jij Nabu’s dood racistisch, en vindt jij de Aflevering
en de specifieke scéne aanstootgevend voor getinte mensen?
Laat je mening weten in de reacties hieronder. Tot later!!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum