Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis

Ga naar beneden

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Empty De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis

Bericht van Admin wo dec 25, 2019 4:43 pm

Klets hierover de Update van 25 December 2019:

Hey hallo SirenixWinx-fans! ☺ Als eerste: Hopelijk hebben jullie een fantastische dag vandaag! 🙂
Vandaag is het de mooiste dag van het jaar, Kerstmis! Zijn jullie al een beetje in de feeststemming?
Zo niet, dan hoop ik dat ik je kan helpen met deze gloednieuwe en speciale Update.
Deze Update is namelijk helemaal in het thema van de feestdagen 😊
We gaan het hebben over Sinterklaas & Kerstmis en hun échte oorsprongen.
Er lijken sommige mensen te zijn die denken dat ze de echte afkomst
te weten van deze feestdagen, maar vaak hebben ze het fout.
Dit is eigenlijk deel 2 van ’Seizoen 6 connectie met space’ . Maar ik wilde het niet zo noemen.
Er is een interessante theorie over de oorsprong van verhalen gelinkt aan planeten.
In het eerste deel heb ik het al heel veel gehad over diepe connecties van verschillende beroemde
verhalen over de wereld met de planeten in ons zonnestelsel. Vandaag is dat weer het geval,
maar dan in thema van kerst en sinterklaas. Ik wilde het blog wat meer in de feeststemming brengen,
maar ik wilde het niet te cliché maken, dus wil ik het hebben over dingen
die jullie waarschijnlijk nog niet wisten over deze twee feestdagen.
De geheime afkomsten van deze feestdagen komen namelijk van planeten.
hoe en waarom? 😯 Daar kom je achter in deze speciale Update. Sommige theorieën in deze Update
kunnen misschien wat gek klinken, lees deze Update met een open geest.
Niemand dwingt je om dit te geloven. Maar als je complottheorieën niet gelooft,
is deze Update misschien niet voor jouw. Veel leesplezier 😇

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Sinterklaaskerst
In het vorige deel hadden we het over de connecties van de planeten, zoals Venus, Mars, Saturnus en Jupiter
aan verschillende legendes van over de wereld. Sommige van deze planeten zul
je weer terugzien in deze Update. De vorige keer hadden we het over de connecties van Venus aan het verhaal
van de mooie prinses, de connectie van Mars aan het verhaal van de krijgersheld, de connectie van Saturnus
aan de schepperkoning, de de connectie van Jupiter aan de zoon van de schepperkoning.
Mythologie zijn geen verhalen verzonnen door mensen om andere te entertainen.
Een theorie van de Thunderbolts Project zegt dat Mythologie beschrijft wat er met de planeten
is gebeurd in de oudheid. Het zonnestelsel was duizendenjaren geleden extreem anders, en dit werdt beschreven
door de mensen uit de oudheid. Hoe konden ze anders sommige dingen
weten die wij alleen met ruimtevaarttuigen en telescopen konden ontdekken? 😯
Er was weinig kennis in de oudheid dat betekend dat er geen concept van een planeet was.
Tegenwoordig weten wat een planeet is en hoe we het kennen herkennen
en wat de karakteristieken van een planeet zijn. Maar men wist 1000 jaar geleden nog
niet wat een planeet was, mensen zagen dus de planeten aan als Goden of als andere mythische figuren.
En er wordt vaak gedacht dat de planeten altijd hebben gestaan waar ze vandaag staan,
maar dat is misschien niet eens helemaal waar 🤔

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Mars
We beginnen met de feestdag dat als eerst altijd komt,
en dat is natuurlijk: Sinterklaas. Veel mensen denken
dat ze de oorsprong van het verhaal van Sinterklaas écht kennen.
Volgens Wikipedia betekend Sinterklaas ’Sinterklaas is gebaseerd op de bisschop
Nicolaas van Myra, die in de derde eeuw na Christus in Klein-Azië leefde’
.
Dit is misschien voor een deel waar. Maar er is één versie van Sinterklaas
die veel verder teruggaat, deze gaat zelfs duizendenjaren terug in het verleden 😯
Het probleem is dat oude verhalen over de eeuwen herverteld en steeds herverteld
worden. Maar omdat het verhaal zo oud is, betekend dat het over
de loop van de duizendenjaren vervormd werden. Dit is net als ik in Deel 1 vertelde
dat verhalen van helden of goden soms worden verteld alsof ze op de Aarde
afspelen (op de grond), zoals Hercules nu wordt verteld
als een man die de Aarde beloopt, maar in eerdere versies van Hercules
is hij een hemelmacht. Maar je kunt zien dat de oorspronkelijke verhalen van deze oergoden
zich afspelen in de lucht, boven de grond, in de hemel 😯
Ja, dit geldt precies hetzelfde voor Sinterklaas. Het verhaal van Sinterklaas
die wij nu kennen gaat over een man met een witte baard die op zijn paard
Amerigo op de daken liep. Alles over Sinterklaas is relatief hetzelfde gebleven
over de duizendenjaren heen. Maar één ding is niet hetzelfde gebleven:
De originele Sinterklaas beliep niet de daken 😯 De originele Sinterklaas
was ook een hemelmacht, net als Hercules. Hij reedt op zijn paard in de lucht.
We komen aan bij de legende van de oorlogsgod Wodan van Germaanse Mythologie.
Historianet.nl bespreekt wat Sinterklaas en Wodan gemaakt hebben, de website zegt: ’Er zijn echter ook enkele aspecten van het Sinterklaasfeest en de figuur Sinterklaas zelf die teruggaan op veel oudere, Germaanse tradities’.
In deze tekst zeggen ze duidelijk dat Wodan het oorspronkelijke verhaal van Sinterklaas is.

Dit is de oorsprong. ’Naast Nicolaas van Myra lijkt de Noordse oppergod Odin (of Wodan) een inspiratiebron voor Sinterklaas geweest te zijn. Odin bezat het achtbenige paard Sleipnir,
waarop hij door de hemel reed. Sinterklaas rijdt op zijn schimmel over de daken.
Bovendien wordt Odin meestal afgebeeld met een lange, witte baard, net als Sinterklaas’
.
In deze tekst hebben ze het duidelijk over een hemelmacht,
ze zeggen dat Odin door de lucht reedt op zijn paard. Ze hebben het hier over een hemellichaam.
De meesten van ons zijn ervan uitgegaan dat deze figuren niets te maken hebben met hemellichamen,
maar net als de krijgersheld heeft Sinterklaas veel connecties met de planeet Mars 😯
De planeet Mars wordt in veel oude culturen geassocieerd met oorlog, strijd en ruzie.
Volgens Germaanse Mythologie Odin (of Wodan) in vele manieren een strijder.
Hij is de god van strijd en oorlog. Alle oorlogsgoden gaan volgens de Thunderbolts Project
terug naar de planeet Mars. Odin en Wodan dragen vaak rood volgens sommige bronnen,
en zoals iedereen weet lijkt Mars door een telescoop op een bloedrode planeet.
Ook de knechten of dienstbodes van Sinterklaas die wij zwarte pieten noemen
gaan terug naar het verhaal van Odin, volgens historianet.nl.
’Ook Zwarte Piet vindt waarschijnlijk zijn oorsprong in de mythen rond Odin: zijn twee raven Huginn
en Muninn vliegen dagelijks over de wereld, en keren aan het eind van de dag terug om verslag uit te brengen aan Odin.
Zo vertellen Zwarte Pieten Sinterklaas over goede en stoute kinderen’
.
Maar Odin wordt soms ook afgebeeld met twee wolven, dat zijn dieren
ook vaak geassocieerd met de planeet Mars. Deze zijn later zwarte pieten geworden.
Deze twee knechten/wolven/raven zijn waarschijnlijk de twee manen van Mars, Phobos en Deimos.
Maar wie is dan het paard dat Odin/de planeet Mars berijdt in al die verhalen? confused
Niemand eigenlijk, maar er is wel een andere verklaring voor!

In het boek ’Werelden in Botsing’ wordt gezegt dat Mars in 1600 Vr Christus
door de hemel werdt getrokken in een strijdwagen door wat leken op paarden.
Er wordt gezegt dat de god Ares (geindentificeerd met de planeet Mars) op een paard reed.
Deze ’paarden’ waren eigenlijk kometen, maar leken vanaf de Aarde alsof het paarden waren.
Ze associeerde ze met fantasie figuren of dieren. De manen van planeten waren vaak de familie of huisdieren
van de Goden 😯 Volgens sommige bronnen bracht Wodan ook geschenken mee.
In het Sinterklaas verhaal stormt het vaak bij pakjesavond, en dit is ook weer terug gevonden
bij de Odin/Wodan verhaal van Germaanse Mythologie. Volgens een andere website (ik weet niet meer welke) wordt gezegt: ’Het ging er vaak ruig aan toe tijdens zo’n tocht (Odin op zijn paard). Het stormde, donderde en bliksemde’.
Overal ter wereld wordt de planeet Mars altijd geassocieerd met stormen en de donder, en vaak met catastrofe.
Het is daarom verassend om te lezen dat Odin met zijn aanwezigheid in de hemelen
het kon laten bliksemen. In sommige culturen wordt Mars zelfs letterlijk ’de stormgod’ genoemd.
Deze bliksem is volgens Thunderbolts Project geen alledaagse en normale bliksem
die uit de wolken komt. Dit is bliksem die overspringt wanneer planeten te dichtbij
elkaar komen, dit wordt ’elektrische ontlading’ genoemd 😯 Dit verklaart ook waarom
de god Odin of Wodan altijd wordt afgebeeld met een bliksemschicht in zijn hand.
Elektrische ontlading gebeurt nog steeds vandaag de dag tussen de planeet Jupiter en zijn maan Io.

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Saturnus
Nu we het Sinterklaas feest hebben gehad gaan we het natuurlijk hebben over: Kerstmis.
Zet je schrap, want over Kerstmis heb ik namelijk veel meer te bespreken
dan Sinterklaas. In het eerste deel heb ik het al eens een stukje over kerst gehad,
maar ik heb het niet specifiek vermeldt. Herriner je je dat ik het had over het verhaal
van de scheppergod en het paradijs? Dit, jongens, is waar Kerstmis eigenlijk vandaan komt.
Ik hoop voor jullie daarom duidelijk genoeg uit te leggen wat de connectie is tussen Kerstmis
en het paradijs (met natuurlijk ook wat voor rol de planeten hierin hadden).
Veel mensen denken dat Kerstmis gaat over de geboorte van Jezus, de hoge heren, de Ster van Betlehem,
Maria en Jozef, etc. Maar dit, net als het Sinterklaas feest, is een latere versie van allemaal verhalen
rondom Kerstmis 😯 Voor elk sprookje op Aarde is ’een moeder der verhalen’ en zoals ik al zei,
een oorspronkelijke versie. Kerstmis is later ’geadopteerd’ door de Christenen
die er het verhaal van Jezus van maakte. Het allereerste verhaal van Kerstmis gaat niet eens
over een zoon van God. Het gaat over de Universele Monarchie zelf, een hemelse koning van de wereld,
de prototype der koningen. Maar over dit figuur hebben we het al veel gehad in het
eerste deel van deze reeks. In die Update vertelde ik over het paradijs, het hof van Eden, het eiland van Avalon,
de perfecte eeuw, etc. Maar wat heeft dit precies te maken met Kerstmis? confused
Op het eerste gezicht lijken deze twee hele verschillende verhalen, maar ze hebben eigenlijk
enorm veel gemeen. Het eerste belangrijkste aanwijzing is dat ze allebei gaan over ’een vredige tijd’:
Veel oorlogen worden gestaakt met Kerstmis, familie en vrienden komen samen, en vooral
veel liefde en warmte. Dit is precies wat het paradijs beschrijft. En volgens de website www.qdl.scs-inc.us:
’De dieren leefden in perfect harmonie, en de kleine agouti speelden onbevreesd met de baard van de jaguar.
Ze wisten niets van ziekte of conflict. Een paradijs van overvloedig spel en zonder enige vorm van conflict.
Volgens de oude Chinese overlevering heerste ooit het puurste plezier en de rust over de hele wereld.
Alles wat in de oertijd gebeurde anders was dan vandaag. Mensen begrepen
de taal van dieren en leefden in vrede met hen; ze kenden geen arbeid en hadden voedsel in overvloed’
.

Kerst is een onbewuste herrinering naar een tijd van harmonie, rust en geen conflicten.
Wanneer wij kerst vieren, vieren wij eigenlijk het verlangen naar een ’perfecte tijd’.
Men heeft nog steeds een onbewuste verlangen naar deze tijd, het zit nog steeds
in onze onderbewuste gegrift. Heel veel rituelen, eigenlijk alle rituelen gaan op één of andere manier terug
naar een tijd van de Goden. Een deel van het paradijs wat mensen vaak vergeten is
dat de Aarde ooit geregeerd werdt door een schepperkoning, de hemelse koning van de wereld 😯
In de vorige Update besprak ik hoe deze Universele Monarchie linkt naar de planeet Saturnus.
Ik zei toen dat deze hemelse koning in Griekse Mythologie, de god Kronos werdt genoemd,
overal ter wereld geindentificeerd met de planeet Saturnus. Als het kerstfeest, het paradijs betekend,
wie is de kerstman dan? De kerstman is gebaseerd op deze schepperkoning, net als Sinterklaas op een God dus.
Deze god is Kronos. Ter ere van het tijdperk van Kronos vierden de Grieke
een jaarlijks festival genaamd de Kronia (Saturnalia bij de Romeinen)
waarbij de feestvrienden symbolisch het tijdperk van vrede
en overvloed vernieuwden. Elk jaar hielden de Grieken grote feesten in de steden en op het platteland,
keerden de normale sociale orde om, wisselden geschenken uit. Op deze manier bracht
het Kronia-festival symbolisch de bekendheden terug in de tijd naar een mythische periode voor de wet en culturele beperkingen toen Kronos voor het eerst de wereld regeerde. Zoals ik al zei is de kerstman waarschijnlijk de god Kronos.
Met kerst vereren we de oude zon Saturnus, in de vorige Update vertelde ik hoe de planeet Saturnus
in de oudheid werdt verwezen als een zon, ’de beste zon’, ’onoverwonnen zon’, ’de eerste zon’.

En dat men zei dat de schepperkoning (Saturnus) in het midden van de lucht stond 😯
Over de kerstman wordt gezegt dat hij woont op de noordpool. Saturnus stond ooit lang geleden
aan ’de pool van de lucht’. Het komt op hetzelfde neer 😯 Als je de afbeeldingen van de kerstman
en de god-koning Kronos samenzet, zie je ontzettend veel gelijkenissen.
Je zult zien dat ze allebei vloeiende baarden hebben. Kronos wordt vaak afgebeeld
in een soort slee, de kerstman zit ook in een slee, en wordt getrokken door rendieren.
Kronos wordt getrokken door slangen, soms geiten (Saturnus heerst over het sterrenbeeld Steenbok).
De kerstman neemt kinderen altijd op schoot. Kronos nam eerst zijn kinderen op schoot
voordat hij ze opat. Net als bij de planeet Mars waren deze slangen, rendieren of geiten
waarschijnlijk één van Saturnus’ 62 manen. Ook bij kerst hoort natuurlijk de grote kerstboom,
en de kerster of piek bovenop de boom. Zoals jullie weten heb ik echt overal een antwoord op (nouja, bijna overal 😋).
De kerstboom en de kerstster gaat ook terug naar de tijd dat Saturnus als de schepperkoning
aan het midden van de lucht stond.

De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Plasmazuil2
Dit is een artistieke impressie van de Thunderbolts Project. Je ziet hier
de opstelling van planeten in de oudheid - Jupiter, Saturnus, Mars en Venus -
en je ziet een soort van ’weg’ of plasmazuil opstijgen naar de planeten.
Dit is rode materie dat van Mars afkomt. En de planeet Venus die oplicht met de 8 spaken.
Deze ’weg’ naar Mars had veel namen. Het werdt de Jacobsladder genoemd,
maar ook vaak de berg van de Goden (Mount Olympus, het huis van de Goden).
Maar dit is ook het beeld dat de kerstboom heeft geinspireerd 😯
De 8 licht spaken van Venus had ook veel namen, het was een soort denkbeeldig wiel
in de lucht. Dit is ook waarom de zon af en toe wordt afgebeeld als een soort wiel, het is niet onze huidige zon,
dit was het beeld dat men had van de oude Saturnus zon. Deze 8 spaken van Venus
is de ster bovenop de kerstboom. Maar sommige mensen hebben een piek op hun kerstboom,
inplaats van een ster. Wat betekend dat? Ook die piek heeft een speciale en diepere betekenis
die je misschien nog niet wist.
De échte oorsprong van Sinterklaas en Kerstmis Piek
Als je de piek naar boven houdt zie je niet wat ik bedoel, maar als je de piek (net als op deze afbeelding)
ondersteboven houdt zie je dat het eigenlijk de opstelling van planeten voorstelt. De eerste bol is Saturnus,
de tweede bol is Venus, en de derde bol is Mars - Jupiter zat verscholen achter Saturnus.
En de lange punt aan de piek is de Mars ’weg’ die we eerder bespraken.
Sommige gebouwen in de wereld representeren nog steeds het beeld van deze planeten
die in de oudheid opgesteld stonden in de lucht, zoals de toren van babel of andere gebouwe
met dubbele dome’s opelkaar 😯

Dit was de Update over de oorsprong van Sinterklaas & kerstmis.
Hopelijk vonden jullie het een leuke en interessante Update.
Ik weet dat dit anders was, dan normaal. Deze Update was slechts een theorie gemaakt door Thunderbolts Project .
Alle rechten gaan naar hun toe. Het verklaart een heleboel dingen van onze wereld.
Maar nooit willen we zeggen dat het waar is of dat je het moet geloven.
Ik vindt het leuk om de munt eens van de andere zijde te bekijken - ik ben altijd in voor nieuwe dingen.
Je kunt ze vinden op Youtube als je geinteresseerd bent.
Wat vindt jij van de theorie over hoe planeten en wereldwijde mythes een connectie hebben?
Geloof jij dat planeten ooit echt dichterbij hebben gestaan?
Denk jij dat de feestdagen hier echt vandaan kunnen komen?
Laat je mening weten in de reacties hieronder – of het Forum.
Als jullie willen dat ik hier een deel 3 over maak, laat het me dan weten,
want er is veel meer om over te praten, dan we vandaag hebben besproken.
Fijne kerstdagen en alvast een voorspoedig 2020! ☺
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum