Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waar staat de Winx Club eigenlijk voor?

Ga naar beneden

Waar staat de Winx Club eigenlijk voor? Empty Waar staat de Winx Club eigenlijk voor?

Bericht van Admin vr jul 24, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 24 Juli 2020:

Hoi Winx-fans! Welkom terug bij deze nieuwe Update, en leuk dat je er weer bent.
Heb je weleens stil gestaan bij de vraag: Waar staat de Winx Club nu eigenlijk voor? 😯
(en nee, niet de Winx Club als in deze serie). Maar de Winx Club als in de groep van zes feeën.
Die Winx Club, ja. Wat benadrukt de Winx Club - als team - nu tegenwoordig?
Is er nog wel een hechte vriendschap of gaat het alleen maar om power?
Ik had het hier al in het kort over in de Update van vorige week Woensdag ,
maar ik besloot dat ik vandaag meer op dit onderwerp wilde uitbreiden.
Is het een vriendengroep of een superheldenteam? 🤔 Ooit was de Winx
een hechte vriendinnengroep. Maar de meer recentere Winx Seizoenen
lijken nu juist eerder het laatste te benadrukken dan het eerste.
Laten we erover praten:

Waar staat de Winx Club eigenlijk voor? Winx-1
één van de redenen waarom ik verliefd werdt op deze serie was om het team van feeën, genaamd: de Winx Club.
Natuurlijk is niet erg nieuw, en erg gemeenschappelijk voor Magical Girl-series om een team van heldinnen te hebben
die de wereld redden. Maar met de Winx Club was het anders. De set-up van de Winx team was anders
dan de set-up van andere heldinnen teams in Magical Girl-series. Dit is de eigenlijk de echte reden
waarom ik verliefd werdt op de serie. Winx deed alles anders. Veel heldinnen teams komen
bijelkaar vanwege een missie of vanwege ’het lot’. Japanse Animés, zoals Sailor Moon waar de Sailor Guardians
een team worden vanwege de missie om de prinses te redden en te beschermen.
Ze zijn eigenlijk geforcerd met elkaar om te gaan vanwege één of ander lotsbestemming.
En ik haat dat, het is een cliché die heel vaak gebruikt is. En ik haat het idee dat je geforceerd een team moet zijn,
vanwege uitverkorene gedoe of omdat de wereld gered moet worden confused
Ik haat het als superheldinnen teams alleen maar bestaan omdat ze op een missie zijn
of omdat er kwaad in de wereld is. Het voelt niet natuurlijk.
In Winx Club was dit anders. In Winx voelde alles veel meer naturel,
en tijdens het eerste contact van de meiden was er geen ’Laten we een groep worden,
want de Trix willen de wereld veroveren’.

Ja, de wereld redden was één deel van het team. Maar het was niet alles 😯
Ze ontmoette elkaar, en werden een groep, omdat ze het ook écht wilde. Niet omdat één of ander lot of voorbestemming.
Ze werden een groep zoals iedereen in het echte leven een vriendinnengroep wordt.
De meiden ontmoette op school, je kunt zeggen dat dat ook het lot is. Maar
ze hadden op school ook gewoon elkaar de rug kunnen toekeren. Hier is een groot verschil: er was geen verplichting.
In andere Magical Girl-series is er maar één groepje van meiden dat de wereld kan redden.
In Winx Club was er geen ’uitverkorene om de wereld te redden’.
Er waren tientallen andere feeën waar de Winx mee konden hechten, en een groepje mee konden beginnen.
Maar dat deden ze niet. In Winx Club zijn er tientallen helden, feeën en tovenaars die de wereld redden.
Er bestaan in Winx geen ’uitgekozen personen’. Niemand is belangrijker dan de ander.
Dit is waarom de vorming van de Winx Club anders is: Ja, ze hebben magische krachten, maar zijn
nog steeds doodgewone mensen, zoals jij en ik. De Winx Club
is gewoon een groep hechte vriendinnen die hun verstand en vaardigheden gebruiken
om uit gevaarlijke situaties te raken. Dit was althans in de oudere Seizoenen het geval.
Hoeveel van dat zien we tegenwoordig nog terug? Waar staat de Winx Club (als team) nu voor? 😯
Een vriendinnengroep of een team van superheldinnen?
Ooit was het het eerste (zoals ik net beschreef), maar de serie lijkt tegenwoordig
het laatste meer te benadrukken. Ooit een groep gewone meiden, nu een groep
van superheldinnen. Vriendschap lijkt nu eerder een bijzaak geworden te zijn.

Eerst was het de reden waarom de Winx Club bestond. Nu lijkt dat niet meer zo te zijn.
Zoals ik eerder beschreef in deze Update, was de Winx gevormd vanuit vriendschap en band: de kern van het team.
Maar dat lijkt nu te zijn verdwenen. Tegenwoordig lijkt de Winx Club alleen te bestaan, omdat
ze een missie hebben. Herriner je je in de Update van vorig jaar November? ( Ik hou niet van ’de sterkste feeën van het Magisch Universum’ ). In die Update had ik het over hoe de Winx als ’beschermers van het Magisch Universum’
alles en iedereen overschaduwt. En dat is niet het enige probleem.
Het lijkt er ook op dat de Winx als de krachtigste feeën allertijden ook het enige is wat de Winx Club maakt tegenwoordig.
En de enige reden waarom ze uperhaupt bijelkaar zijn. Omdat ze de beschermers zijn.
Vroeger waren ze een groep doodgewone vriendinnen, nu zijn ze een groep omdat ze een missie hebben,
en zoals de eerste film vermeldt, omdat ze de nieuwe ’gezelschap van licht’ zijn.
Dit is alles waar de Winx Club nu voor staat, en alles wat het belichaamt.
Vroeger was vriendschap de hoofdzaak in de club. Maar.. nu niet meer.
We zien nauwelijks meer interactie tussen de meiden, de enige keren wanneer
ze interactie hebben is vaak wanneer ze op een missie zijn, of een schoolopdracht of in de klas zijn.
Maar waar is de persoonlijke tijd tussen de meisjes? 😯 Waar is het thema van de
vriendschap tegenwoordig in de Winx Club? Ik zeg niet dat de ’beschermers van het heelal-thema’ uit de groep moet verdwijnen. Want het is de realiteit: Ja, de Winx zijn beschermfeeën. Maar het zou niet
alles moeten overschaduwen, zoals ik al eerder zei. De Winx Club creeëren alleen in het belang
omdat ze de krachtigste feeën allertijden zijn, volgt juist weer de Magical Girl cliché,
waar ik het in het begin van deze Update over had confused

Waar staat de Winx Club eigenlijk voor? Winx-2
Het was juist zo mooi om te zien
dat de serie deze stereotype brak, en de Winx op een natuurlijke wijze naar elkaar toe te zijn groeien.
Niet vanwege één of andere plicht confused Tegenwoordig maakt plicht de Winx Club eigenlijk.
In de oudere Seizoenen waren er nog persoonlijke momenten tussen de meiden
buiten de missies om, en hadden ze nog hun eigen levens buiten het team om.
Herriner je je nog de momenten waar de Winx pyjama feestjes hadden?
Of de momenten waar de Winx samen ontbeten? En wanneer ze samen huiswerk maakte?
Die interactie bedoel ik. Wat ik niet bedoel is de interactie is wanneer ze bezig zijn met een moeilijk raadsel op te lossen,
of in Seizoen 8 wanneer Stella, Bloom opvrolijkt vanwege de Sky-drama.
Ik wil wanneer de meiden weer met elkaar bezig zijn.
Het is oké als de meiden elkaar helpen met iets en elkaar opvrolijken
wanneer ze zich verdrietig voelen. Maar waar zijn de momenten waar de meiden
lol trappen? Je bent niet alleen maar vriendinnen omdat je elkaar problemen wilt oplossen - dat is zelfs heel erg ongezond.
Waar is de écht vriendschappelijke momenten? 😯 De momenten waar de meiden
leuke dingen doen met elkaar? Als er dan zulke momenten zijn, zien we het bijna niet,
want dan duurt het vaak maar een paar minuten, zoals de ontbijt-scéne in Seizoen 5
waar de Winx amper wat gegeten hadden, en de interactie heel leeg voelde confused

Waar is de echte dynamiek tussen de meiden gebleven? 😯
En het echte contact op persoonlijke niveau? De ruzies tussen de vriendinnen kan ik ook niet tellen als interactie,
omdat het vaak een ruzie is gerelateerd op de missie of iets anders in hun leven speelt.
Vroeger hadden ze ruzie dat echt iets betekende, hun interactie in de oudere Seizoenen
betekende iets. Tegenwoordig betekend het alleen iets voor het plot of voor de missie, niet omdat
ze er iets van kunnen leren of elkaar beter leren begrijpen (in andere woorden: karakterontwikkeling), zoals vroeger.
De ruzies in de nieuwere Seizoenen is vaak omdat de ene of allebei gewoon enorm eigenwijs of koppig is confused
Zoals de Tecna en Musa ruzie in Seizoen 6, omdat Tecna ongevoelig was. In de oudere Seizoenen hadden de meiden aanvaringen met elkaar, omdat ze écht niet in de gaten hadden wat ze deden eigenlijk kwetsend was.
In andere woorden: Misverstanden. Maar de ruzies tegenwoordig zijn omdat de ene
geen verantwoordelijkheid wilt nemen voor zijn daden, en de Winx heel hard
hun best moeten doen om tot de ander door te dringen, en het is vervelend - en soms toxische aan sommige kanten.
En wanneer de Winx op missie gaan is in de nieuwere Seizoenen vaak omdat ze ’de beschermers, en de krachtigste feeën’ zijn of omdat ze een nieuwe Transformatie behaald hebben.
In de oude Seizoenen redde de Winx de wereld omdat ze deden waar ze in geloofde,
niet omdat ze één of andere status of titel hadden. Niemand vroeg ze om
de wereld te redden, ze deden het omdat ze het zelf wilde.

Ze vochten voor waar ze in geloofde, en ze vochtte voor de plekken en mensen waar ze van hielden.
Het lijkt nu alsof de Winx de wereld redde omdat iedereen op ze rekent, en omdat
ze bewondert worden. Het lijkt er meer op dat ze nu een groep ze superheldinnen zijn,
inplaats van een groep meiden die de wereld redden met de kracht van teamwork,
kracht van vriendschap, en de kracht van dapperheid, en het vermogen om nooit op te geven.
Bij elkaar zijn door dik en dun. Elkaar steunen door moeilijke tijden en hete vuren.
Dit is waar de Winx Club voor stond. Maar nu staat de Winx Club alleen maar voor: de sterkste feeën allertijden.
Al die andere thema’s zijn er niet meer. Roxy kan geen deel van de club worden,
omdat ze geen sterke fee is. Dynamiek doet er niet meer toe. Vriendschap en band doet er niet mee toe 🙁
Zolang je geen power hebt, ben je niet cool genoeg voor de Winx Club.
Al die andere dingen zijn nu bijzaak. Het gaat niet om dat de Winx geen beschermers van het universum mogen zijn.
Het gaat om om welke reden ze het doen en waarom ze er zo geroepen door voelen.
In Seizoen 5 gingen de Winx de lilo zoeken omdat ze als Believix-feeën er verantwoordelijk voor zijn.
En dit is juist niet wat ik wil waar de Winx Club voor staat. Dit is een ander voorbeeld
van: power is alles. Ik wil niet dat de Winx Club staan voor de sterkste feeën allertijden,
en dat dit de enkele reden is waarom ze een club zijn confused
Mijn Winx Club zijn doodnormale feeën die vrede en harmonie willen brengen,
en de wereld een betere plek willen maken met hun magie. Niet omdat ze ’de beste’ zijn.
In de oudere Seizoenen waren de Winx, een groep omdat ze schurken serieus een lesje wilde leren.
Maar nu lijkt het alsof ze de Winx zijn, gewoon omdat ’kwaad geëlimineerd moet worden’
en omdat het hun verantwoordelijkheid is. Mijn Winx Club is een groep meiden
die hun innerlijke kracht gebruiken om de wereld te redden!

Dit was de Update over waar de Winx Club nu voor staat.
Je hebt misschien gemerkt dat ik de laatste tijd veel Updates maak
over ’de sterkste feeën allertijden’-ding in Winx Club.
Ik hoop dat jullie er niet moe van worden. Ik doe dit niet om repetitief te zijn
en omdat ik geen andere Update ideeën heb. Ik vindt dit een heel belangrijk onderwerp,
waar we genoeg over moeten praten. Dit is een soort Update-reeks,
en ik wil er een boodschap me versturen: power is niet alles.
Jezelf blijven is wel belangrijk. Winx verstuurt een verkeerde boodschap hiermee.
En dit moet worden blijven besproken. Wat vondt jij van deze Update?
Waar denk jij dat de Winx Club (als team) voor staat? Voor een groep vriendinnen
of superhelden? En wat vindt jij van de Winx als de beschermers van het universum?
Vindt jij het cool of vervelend? Laat je mening weten in de reacties hieronder.
Een fantastisch weekend, en tot kijk allemaal!!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum