Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s

Ga naar beneden

Waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s Empty Waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s

Bericht van Admin ma aug 10, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 10 Augustus 2020:

Hallo wereld! Voor je het nog niet wist: Het blog SirenixWinx heeft nu officieel het achtste jaartal bereikt! 🥳
Afgelopen Zaterdag gebeurde het, en als uitzondering had ik een speciaal berichtje opgesteld op het blog.
Een speciaal getal. Waarom? Omdat we nu nog slechts twee jaar verwijderd zitten
van een deccenium! 🥳 En dat is pas écht groot. Nu weet ik nog niet wat ik wil doen
met de achtste verjaardag van het blog, misschien bewaar ik het grootste feest wel
voor als we 10 jaar bestaan. Maar dat ter zijde: Welkom terug bij dit nieuwe Update,
en bedankt dat je weer leest! Vandaag wil ik het hebben over een ander heel belangrijk onderwerp,
en dat is over: tomboy’s. Iedereen weet wel wat een tomboy is, denk ik.
Het is een meisje met jongens-achtige karakteristieken, kleedt zich als een jongen (zoals veel lange broeken
of petten), en doet mee aan veel jongens-achtige activiteiten. De Update van vandaag is beetje vergelijkbaar
met de Update van vorige week Vrijdag over waarom Layla en Flora meer zijn
dan alleen hun huidskleur. Layla, Tecna en Musa worden geacht als de
tomboy’s van de Winx Club - en van de serie. Maar er zijn veel misconcepties in Winx Club-fanwereld
over tomboy’s 😯 En dat is wat ik in deze Update wil bespreken. Inspiratie voor deze Update
is getrokken van het YinandYang Couple blog , er zullen sommige dingen in deze Update
zijn die lijken op artikelen op haar blog (Alle rechten gaan daarom naar haar blog).
Hier is de Update over waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s:

Waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s Layla-tecna-musa
Dit onderwerp is heel persoonlijk voor mij, want veel van jullie weten het misschien niet:
Een kant van mij is ook heel erg tomboy. Vroeger keek ik naar series
eigenlijk bedoeld voor jongens. Ik draag vaak sneakers,
en spijkerbroeken, of rokjes met stoere printen (mijn favoriete is mijn legerprint).
Ik wil geen prins op het witte paard, zoals iedereen. Ik val op onbevreesde
jongens met persoonlijkheid en zelfvertrouwen (of als dat niet kan, doe dan maar toch liever het paard 😝).
Dit is waarom ik me aangetrokken voel aan karakters zoals Layla en Tecna
- zij zijn twee van mijn favoriete Winx - zij zijn jongens-achtig en stoer, net als mij.
Layla, Tecna en Musa zijn de tomboy’s van Winx Club, ze doen jongens-achtige dingen,
zoals hun kledingstijl, hun ’geen-onzin’ persoonlijkheid, gaan vaker om met andere jongens dan meisjes,
komen er stoer en hard over op mensen. Typische tomboy karakteristieken dus!
Maar de Winx Club-fanwereld daar en tegen heeft een totaal ander en zelfs verkeerd
beeld van tomboy en girly-girl type persoonlijkheden.
De Winx Club-fanwereld behandeld Layla, Tecna en Musa alsof ze tomboy’s zijn,
want ja dat zijn ze ook, maar ze behandelen ze als niet meer dan dat.
Dit komt omdat ze denken dat tomboy’s continu jongens-achtig zijn, dat girly-girl’s continu meisjes-achtig zijn.
Erg stereotypisch dus. Dit zijn eigenlijk grote misvattingen die ik graag in deze Update wil debunken
- en de wereld uit wil helpen. Het is een beeld dat niet klopt, en ik wil uitleggen waarom dit eigenlijk niet hoeft.
Zoals ik net vertelt heb, ben ik een ontzettend tomboy-persoon. Het liefst draag ik een korte broek in de zomer
met sneakers eronder en vroeger toen ik klein was droeg ik vaak een pet.
Maar ik hou ook heel erg van af en toe een vloeiende jurk
aan of mijn knalroze slippers 😯 Ik hou van stoere en donkere kleuren,
maar af en toe kan ik ook van felle kleuren houden. Ik hou van het dragen
van casual broeken en casual vesten, maar ik hou er ook van om me te kleden
in een glitter en glamour outfit als het moet.

Als ik teken, hou ik ervan
om jurken te tekenen - vooral hele lange. Dit zijn dingen geacht als girly-girl stuff.
Layla heeft in een scéne in Seizoen 3 Aflevering 19 gezegt dat ze als kind graag met poppen speelde.
Ik ook! Ja, ik hield ook van gave raceauto’s. Maar ik hield er ook van om barbiepoppen mooi te maken
en hun haren te doen. Ik had heel veel Bratz poppen, en was erg dol op!
Ook Tecna draagt af en toe een strik in haar haren. En Musa houdt er soms
van om hakken te dragen. Maar maakt dat mij en Layla, Tecna en Musa
minder een tomboy? Natuurlijk niet. De Winx Club-fanwereld heeft het idee
dat een tomboy zulke dingen niet zou moeten doen. In andere woorden:
Dat een tomboy nooit met barbiepoppen mag spelen, dat een tomboy nooit een strik
in haar haren mag dragen, dat een tomboy nooit hakken mag dragen.
Maar is dit eigenlijk wel waar? De Winx Club-fanwereld’s defenitie van een tomboy is verkeerd
en erg stereotypisch en cliché. Een tomboy hoeft niet persé continu een tomboy te zijn
een girly-girl hoeft niet persé continu een girly-girl te zijn.
Er is niets mis met een tomboy die hakken draagt. Mensen zijn niet zo simpel namelijk.
Hebben niet veel meer mensen twee kanten? 😯 Een tomboy die hakken draagt maakt ze nog niet minder tomboy.
Een meisje kan ook iets van allebei hebben. Ik heb één jongens-achtige kant en één vrouwelijke-kant,
net als ik extravert, maar ook af en toe introvert kan zijn. Het is vrij normaal om twee kanten hebben.
Is iedereen wel écht 100% tomboy of 100% girly-girl? Ik denk het niet. We zijn mensen.
Mensen zijn veel complexer dan een label of een hokje. We hebben allemaal verschillende eigenschappen:
we kunnen een helft tomboy eigenschappen hebben en een deel girly-girl eigenschappen hebben.
Sommige mensen hebben zelfs geen van beide! Layla, Tecna en Musa zijn dus niet alleen
maar te defineren bij het woordje ’tomboy’, zoals de Winx Club-fanwereld
ze wel behandeld.

Ik vermeldde Tecna’s gele strik die ze heeft in haar normale Seizoen 8 outfit,
de fanwereld was daar niet tevreden meer. Waarom? Omdat tomboy’s ’geen strikken dragen’.
Maar Tecna droeg nog steeds een broek, wat stereotypisch jongens-achtig is.
Maar omdat Tecna die ene gele strik droeg betekend meteen dat ze geen tomboy meer is?
Natuurlijk niet. Omdat een meisje een tomboy is betekend nog niet meteen
dat ze ook meteen tegen alles is dat met traditioneel vrouwelijkheid te maken heeft.
Dit is een stereotype die de wereld uit moet. Er is een idee in de wereld
dat als je een tomboy bent, je alles wat vrouwelijkheid is haat,
en als je een girly-girl bent, dan je alles wat mannelijkheid is haat confused
Dit is niet altijd zo - en tegenwoordig wordt het minder. Musa’s normale Seizoen 4 outfit was aan
de vrouwelijke kant, ze droeg hoge hakken een korte rokje en had haar haren los.
Omdat Musa dit zeer vrouwelijke outfit aan had betekend dat ze dan geen tomboy meer is? 😯
Natuurlijk niet. Later in Seizoen 4 zien we dat Musa een outfit (haar fruitti music bar-outfit) draagt dat
stereotypisch mannelijk is met slippers, een korte broek, en een pet.
Voor Layla is dit een ander geval: Haar opvoeding. Ik heb in het verleden
veel over Layla’s opvoeding gepraat op het blog. Layla is een tomboy
met wat girly-girl eigenschappen. De reden dat Layla alleen maar met poppen speelde
is waarschijnlijk omdat haar ouders haar met niets anders liet spelen dan alleen poppen.
Onthoudt dat Layla erg traditioneel prinsessen-achtige en traditioneel vrouwelijk werdt opgevoed.
En poppen zijn erg girly-girl stereotypisch. Haar ouders lieten haar ook niets anders dragen
dan mooie prinsessen-jurken en kijk naar een allereerste normale outfit
van Seizoen 2 waar ze een rokje draagt. Het heeft een stoere-vibe, ja.
Maar nog steeds is het een rokje.

Dit betekend nog niet meteen dat vanwege
haar opvoeding dat Layla helemaal anti-girly girl is geworden.
Waarom is er persé een keus die je moet maken in de Winx Club-fanwereld?
Een quote van Layla’s moodboard van Winx Seizoen 6 ging: ’Denk je niet dat een meisje zowel een wild hart als een vloeiende jurk kan hebben?’.
Zelfs Stella de ultieme girly-girl van de Winx Club
kan zich lekker voelen in een broek (haar Magic Winx transformatie-outfit, bijvoorbeeld)
en is af en toe een ’clown van de klas’ wat geacht wordt als een tomboy-eigenschap.
Zelfs tomboy’s kunnen een zachtaardige kant hebben, en hoeven niet constant
alleen maar hard en stoer te zijn. Layla heeft soms moeite soms met de hard aanpak
en Musa wordt beschreven als de gevoelige, zelfs Tecna toont weleens tranen.
Dit komt omdat ook tomboy’s gevoelens hebben. Het zijn geen robots!
Ik heb ook opgemerkt dat er heel gauw een label ’tomboy’ wordt geplakt op een Winx
dat normaal altijd erg traditioneel meisjes-achtig is, zoals Flora.
Een fan beweerde ooit eens dat Flora in de oudere Seizoenen een tomboy was, omdat?
Ze had eens een sarcatische attitude. Wat heeft dat te maken met een tomboy? confused
Wie zegt dat een girly-girl geen sarcasme kan hebben? Wie zegt dat een girly-girl geen pit kan hebben
af en toe? Het is een stereotype dat de wereld uit moet.
Een ’tomboy’ is niet wat Layla, Tecna en Musa of wie dan ook defineert of defineren kan.
Ze mogen wel tomboy-karateristieken hebben, maar dit betekend niet dat dat dit hun volledig indentiteit is
en dat alles gebaseerd moet zijn op hun tomboy-label. Flora en Layla’s huidskleur bepaald toch ook niet hun daden?
Dit doet je persoonlijkheid. Het is één deel van hun karakter. Maar niet de defenitie van hun karakter.
Dit zijn twee hele verschillende dingen. Zelfs Bloom, Flora en Stella kunnen tomboy-achtige dingen hebben van tijd tot tijd.
Maar nog steeds girly-girl’s blijven 😯 Waarom? Omdat het niet de defenitie is van hun karakter.
Een meisje moet kunnen doen wat ze wil en zichzelf uitdrukken zoals zij het wil.

Dit was de Update over waarom Layla, Tecna & Musa meer zijn dan gewone tomboy’s.
Deze Update was geinspireerd van het YinandYang Couple blog . Credits naar haar blog
voor sommige dingen in deze Update. Layla, Tecna en Musa zijn geacht als de jongens-achtige meisjes in de Winx Club.
Maar dit is niet hun complete indentiteit, maar één deel van hun karakter.
Het is niet het belangrijkste wat hun maakt. Het belangrijkste wat hun maakt
is hun innerlijk, en hun persoonlijkheid en hun krachten 😌
We zouden niet moeten leven bij stereotypes. Maar gewoon onszelf uitdrukken in hoe we dat zelf willen.
En dat is waar alle Winx eigenlijk voorstaan. Ze leren ons dat je niet persé maatschappij’s standaarden
moet volgen. Maar gewoon jezelf moet zijn!
Wat vondt jij van deze Update:
Wat vindt jij dat Layla, Tecna & Musa interessant maakt?
Vindt jij dat de tomboy-aspect belangrijker of is hun innerlijk belangrijker?
En wat vindt jij wat de Winx hun indentiteit maakt?
Laat je mening weten in de reacties hieronder.
Tot kijk, Winx-fans!!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum