Sirenix-winx
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop...

Ga naar beneden

de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop... Empty de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop...

Bericht van Admin wo aug 12, 2020 7:00 pm

Klets hierover de Update van 12 Augustus 2020:

Hoi Winx-fans! De titel van deze Update van vandaag klinkt misschien beetje vreemd.
Maar serieus, ik wil het vandaag over hebben waarom de nieuwe Seizoenen
eigenlijk heel erg oppervlakkig zijn. Bedankt dat je weer leest, en welkom bij deze nieuwe Update.
Nee, deze Update is geen haat tegen de nieuwere Seizoenen
- sommige vondt ik heel erg goed zelfs! Maar het is soms ook tijd om schoon te komen
en de waarheid aan te gaan. Vandaag gaan we het hebben over wat (Seizoen 4), Seizoen 5,
Seizoen 6, Seizoen 7, en Seizoen 8 in een notendop zijn. Deze Update is een soort vervolg
op de update van vorig jaar November waar ik het over het feit had dat Winx Club nu
gewoon geen eindoel meer heeft. De Update van vandaag is een vervolg op die Update van toen.
Vandaag gaan we het hebben over wat de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop is...

de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop... Notendop
Begrijp me niet verkeerd met deze Update: Dit is geen anti-nieuwe-Winx Update 😯
Dit is geen haat-Update tegenover de nieuwere Seizoenen.
Ik hou van de nieuwere Seizoenen, net zoveel als de oudere.
Ik weet dat de Winx Club-fanwereld ze al helemaal uit elkaar heeft gescheurd.
Deze Update is slechts weer één van die updates waar ik mijn kritiek uit
en mijn eerlijke mening vertel over wat ik vindt over sommige dingen.
Er is een groot verschil daarin. Vandaag is mijn kijk op de nieuwere Seizoenen.
De nieuwere Seizoenen zijn.. simpel, eenvoudig, oppervlakkig.
Ja, Winx Club is altijd al stereotypisch en niet zo diep geweest als serie - zelfs in de oudere Seizoenen!
(Ik kijk jullie aan boomers 😒). Maar in de nieuwere Seizoenen lijkt dit meer te zijn geworden.
Ook omdat de doelgroep van de serie jonger is gaan worden. Maar dat is niet altijd
een excuus voor slechte schrijfbeslissingen, natuurlijk.
In de Update van vorig jaar November had ik het over hoe Winx Club in de nieuwere Seizoenen (praktisch)
geen doel meer heeft. Geen eindbestemming. Niets meer om naar toe te werken.
Het plot van de nieuwe Seizoenen voelen losgekoppeld van elkaar, dit is niet alleen maar vanwege
de vele plotgaten en de slechte continuiteit dingetjes, maar ook omdat
de nieuwe Seizoenen niet meer voelen alsof ze één verhaal zijn. Ze staan allemaal los van elkaar.
Nee, dit was niet altijd zo. In de oudere Seizoenen was er overduidelijkt
een langetermijndoel waar langzaam aan naar toe gewerkt (de Winx die ontwikkelde in volledige beschermfeeën
en Bloom die uiteindelijk haar biologische ouders vondt).

En nadat dit doel afgemaakt was, verdween het overkoepelende verhaallijn in Winx Club voorgoed.
En staan alle Winx Seizoenen nu los van elkaar. Maar in die Update ga ik daar uitgebreid op in details op in.
Zoals ik al zei, is Winx Club altijd al een beetje stereotypisch geweest.
Maar ik voelde dat de oudere Seizoenen altijd
ietsje meer gaven 😯 Maar in de nieuwere Seizoenen is alles repetitief.
En Winx heeft altijd al een beetje een simpele formule en indeling gehad in plot - Winx is gewoon niet het goede adres
voor complexe dingen. Maar in de oudere Seizoenen waren er meer dynamiek voelde ik
en was het pitje natuurlijk wat hoger. De nieuwe Seizoenen van Winx hebben eigenlijk
vrijwel allemaal dezelfde set-up, context en formule 😯

In een notendop zijn ze allemaal makkelijk te beschrijven (maar de oudere Seizoenen iets minder daar en tegen).

De nieuwere Seizoenen zijn in een notendop:

- Nieuwe vijand/nieuwe dreiging.
- Nieuwe missie.
- Nieuwe Transformatie.
- Het kwaad tegenwerken.
- De vijand wordt voorgoed verslagen.
- Einde Seizoen/missie.

Dit is de nieuwere Seizoenen in een notendop.
Seizoen 5, 6, 7, en 8 hebben deze set-up en formule. De oudere Seizoenen hadden (niet altijd) een zelfde formule
als je goed nadenkt, merk ook op dat in nieuwere Seizoenen
de nieuwere Transformaties vooral een hoge prioriteit is, dit was niet in de oudere Seizoenen!
Zij hebben vaak niet dezelfde set-up en de context was niet altijd hetzelfde.
Maar de nieuwere Seizoenen zijn praktisch eigenlijk: Nieuwe schurk. Nieuwe Transformatie. Done confused
En af en toe vindt ik het erg storend dat de nieuwere Seizoenen hetzelfde zijn
in indelingen, zelfs de nieuwe Winx Seizoenen hebben vaak vrijwel dezelfde evenementen.
Een voorbeeld: Elk Seizoen (in de nieuwere Seizoen-tijdperk) zien we wel één conflict tussen Flora en haar zusje Miele
of zien we een of andere strand of zomer scéne of Aflevering - niet dat er iets mis is met dat soort dingen.
Het probleem is dat ze toch allemaal set-up hebben, en komen op hetzelfde neer steeds 😯
En dit is waarom Winx Club nu geen overkoepelend verhaal meer hebben.
Als we elk Seizoen dezelfde evenementen zien, lijkt het niet alsof de serie vordert.
Ik vermeldde net dat de nieuwere Winx Seizoenen dezelfde formule hebben.
Maar nog een reden hoe je de nieuwe Seizoenen in een notendop kan beschrijven is:

Zoektochten.

Ja, dat. Maar laat me dit uitleggen:
- Seizoen 5 was de zoektocht naar Sirenix.
- Seizoen 6 was de zoektocht naar de sleutel om het Legendarium boek voorgoed te sluiten.
- Seizoen 7 was de zoektocht naar het dier met het eerste kleur van het universum.
- Seizoen 8 was de zoektocht naar de Prime Stars.

Heb je opgemerkt hoeveel zoektochten Winx Club nu wel eigenlijk niet heeft? 😯

Dit was in de oude Seizoenen niet - in ieder geval niet zoveel zoals ik me herriner.
Het plot en set-up lijkt tegenwoordig elk Seizoen eigenlijk daar om te draaien.
En zelfs sommige schurken houden nog eens hun persoonlijke zoektochten!
Wat heeft Winx tegenwoordig met dit? Het is niet alsof er geen andere manieren
zijn om een goed plot te maken. Er zijn zeker ook andere goede concepten
voor een verhaallijn en set-up. Het wordt repetitief en irritant. En het is zeer oppervlakkig wanneer elk Seizoen een plot
heeft met eigenlijk praktisch dezelfde opstelling confused

Maar zelfs de dynamiek voor deze zoektochten zijn vaak hetzelfde:

De Sirenix zoektocht en de zoektocht naar de Prime Stars hadden precies dezelfde
dynamiek. Een boek/doos, raadsels, juweeltjes/Prime Stars.
Alle juweeltjes/Prime Stars zijn verzameld, moeten ze een spreuk uitspreken/een wens doen,
en done. Het is erg vergelijkbaar.

De brandende vraag is ook: Waarom is de Winx Club storytelling nu zo?
Vroeger in de oudere Seizoenen was er een hele andere soort storytelling en set-up.
en was het geen zoektocht-gedoe (niet de hele tijd in ieder geval). Zelfs World of Winx heeft deze type storytelling confused
Natuurlijk is heeft elk Seizoen de zoektocht wel een ander soort thema.
En zoeken de Winx wel weer naar andere soorten ding.
Maar het punt is dat het voorspelbaar wordt, we weten toch wel hoe het elke keer gaat aflopen,
elke keer weten we toch wel dat de meiden de zoektocht weer netjes zullen afronden.
En ja, er zullen slagen en stoten tussenkomen. Maar er is geen afwisseling op deze manier.
Dit is waarom elk Seizoen een nieuwe storytelling nodig is, omdat we dan niet zo goed meer weten
wat ons te wachten staat, en we ons kunnen laten verassen door de serie.
Ik weet dat Winx Club altijd al beetje voorspelbaar is in het algemeen,
maar op deze manier is de spanning er eigenlijk af confused
Maar nu is de serie gewoon niet spannend en verassend meer als we elk Seizoen een zoektocht krijgen
waarvan de afloop best afgezaagd en cliché is. En de nieuwigheid gaat er ook vanaf,
deze set-up en formule wordt ook gauw oud en saai. We willen elk Seizoen een ander soort set-up.
De eerste helft van Seizoen 8 had een ander soort set-up, en ik was daar blij mee,
het was daarom jammer dat de tweede helft toch weer een oude set-up gebruikte,
terwijl ik zo blij was met hoe de eerste helft ging - dit is ook één van de redenen waarom ik de eerste helft beter vindt.
Elk Seizoen een andere opstelling. Zo hoort dat gewoon bij een goed verhaal
Je kunt zeggen dat dit nu is, omdat Winx nu gericht is op een jongere doelgroep.
Maar dit betekend niet dat kinderen geen geloofwaardig, spannend en verassend
verhaal mogen zien. En de plotwendingen zijn leuk, maar het is niet genoeg confused

Ik zeg niet dat deze zoektocht set-up fout is, en dat het in de eerste plaats niet gebruikt mag worden,
maar ik snap niet waarom dit de enige opstelling is tegenwoordig in elk plot van de nieuwere Seizoenen,
en waarom er geen afwisseling meer is. Deze opstelling zou oké geweest zijn als ze ergens naar toe zouden leiden.
Bijvoorbeeld voor een bepaald doel of eindbestemming van iets of de opbouw naar het einde van de serie (het laatste zal ik bewaren voor een andere Update voor een ander keertje). Waarom is deze nieuwe set-up en structuur er?
Het haalt verder niets meer uit de serie, dan dat er in zit. De zoektochten moeten belangrijk
zijn voor het overkoepelend verhaal. Vroeger toen er nog een overkoepelend plot was,
waren er evenementen die het plot deden voortzetten. Maar wat doen deze zoektochten
eigenlijk voor het verhaal nú? Ik kan niet zien hoe ze het plot verder ontwikkelen en verder duwen.
Ze voelen heel erg willekeurig, en niet omdat ze iets betekenen voor het overkoepelende verhaal van de serie.
Ze lopen nergens op uit. Het zou wat anders zijn als ze ergens naartoe zouden werken,
zoals de set-up van de oudere Seizoenen opbouwde naar de Winx hun ontwikkeling als volledige feeën,
maar waar werkt het plot van de nieuwere Seizoenen eigenlijk naar toe? Nergens, hé? confused
Het zou anders geweest zijn als de zoektochten, bijvoorbeeld, meer uit de karakters
van de Winx zou halen, wat het niet echt doet. Meestal is het slechts levenslessen
die ze in de oudere Seizoenen allang hadden geleerd, en nu gewoon opnieuw herhaalt.
En dit is wat ik bedoel met het haalt niets nieuws eruit. Het zou anders geweest zijn als de zoektochten, bijvoorbeeld,
zou werken naar de seriesfinale. Maar dat gevoel krijg ik er niet echt van.
De zoektochten moeten belangrijk zijn om het verhaal te helpen en te werken naar een bepaald einddoel.
Sinds de nieuwere Seizoenen is er geen stevige en sterke karakterontwikkeling meer,
maar ook geen stevige verhaalontwikkeling meer. De evenementen in nieuwe Winx Seizoenen
algehele betekenis meer en ook geen algeheel verhaal meer. In de oude Seizoenen was het niet constant ’het universum redden’. De nieuwe Seizoenen gaan alleen maar over nieuwe vijanden verslaan en het universum redden. En that’s it confused

Dit was de Update over de nieuwe Seizoenen van Winx in een notendop.
Waar is Winx Club’s eindbestemming nu? Waar bouwt het naar op?
Wat is het volgende doel? Winx heeft geen doel meer. En het is jammer,
want daardoor zijn alle Seizoenen nu losgekoppeld en voelt het geen écht verhaal meer.
Een echt verhaal heeft een doel. En elk hoofdstuk/Seizoen is een deel
wat naar dat doel opbouwt. Je kunt geen serie maken zonder doel,
want dan weet je ook niet hoe de finale eruit gaat zien.
Als er geen doel is of eindstreep hoe sluit je een serie dan af? confused
Ik mis hoe de oudere Seizoenen ietsje meer gaven altijd.
Hierover meer in een andere Update binnenkort op het blog 😉
Wat vindt jij van Winx Club tegenwoordig?
Waar denk jij dat Winx Club nu naar opbouwt? Of zie jij ook geen eindbestemming voor de serie nu?
En vindt jij de nieuwere Seizoenen ook zo eenvoudig en meer simpeler:
Wat vindt jij van de nieuwe set-up en opstelling van Winx nu?
Laat je mening weten in de reacties hieronder.
Tot ziens allemaal!
Admin
Admin
Admin

Aantal berichten : 2303
Registratiedatum : 22-08-14
Leeftijd : 28
Woonplaats : Nederland, Tiel

https://sirenixwinx.wordpress.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum